Depeche Mode Television Archives Forum

Author Topic: 2015: Dave Gahan & Soulsavers - Angels & Ghosts  (Read 31628 times)

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
Re: 2015: Dave Gahan & Soulsavers - Angels & Ghosts
« Reply #30 on: 29 September 2015 - 23:50:27 »
2015-09-29 - Radio Deejay (Italy) - Dave Gahan ID Greeting

http://www.deejay.it/news/dave-gahan-angels-ghosts-in-esclusiva-a-tropical-pizza-dal-19-ottobre/451293/

DAVE GAHAN: "ANGELS & GHOSTS" IN ESCLUSIVA A TROPICAL PIZZA DAL 19 OTTOBRE

Dave Gahan, leggendaria voce dei Depeche Mode, torna sulle scene musicali con "Angels & Ghosts", il nuovo album assieme ai Soulsavers. Ve lo abbiamo anticipato qualche settimana fa con il primo singolo "All of This and Nothing" ma dal 19 ottobre potete ascoltare in esclusiva l'intero lavoro durante la diretta di Tropical Pizza.
Non ci credete? Ascoltatelo direttamente dalla voce di Dave:

"Hi, this is Dave Gahan, and you can listen to the new album by Dave Gahan and Soulsavers, 'Angels And Ghosts', on Radio Deejay, from October the 19th. Stay tuned on Tropical Pizza."
2017-06-30: Photobucket has disabled external image hosting, all scans will have to be re-uploaded on another site.

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #31 on: 04 October 2015 - 18:46:10 »
2015-10-03 - Reforma (Mexico) - PROMETE DEPECHE VENIR A MÉXICO

[Photo uploaded by Engel Smith in Facebook group Depeche Mode Mexico - de fans para fans.]

http://tabascohoy.com/2/notas/index.php?ID=272992

PROMETE DEPECHE VENIR A MÉXICO

Dave Gahan asegura que el grupo incluirá al País en su siguiente gira
Luis Carrillo

Dave Gahan sabe que Depeche Mode tiene una deuda con México y piensa saldarla.
Por cuestiones de logística, y para no estar tantos meses lejos de sus familias, el trío británico decidió no incluir a América Latina en su más reciente gira, The Delta Machine Tour, pero el frontman confía en que eso no se repita.
"Esperamos verlos pronto. Nos aseguraremos de que la próxima vez vayamos por allá y hagamos algunos shows", dice el frontman británico, en entrevista telefónica desde Nueva York.
Tras los 108 recitales de dicho tour que culminó en marzo del año pasado, Gahan ha aprovechado el receso del trío inglés para preparar su segundo disco con el proyecto Soulsavers, Angels & Ghosts, a publicarse el próximo 23 de octubre.
"Cuando escribes canciones, te topas con piezas de la vida con las cuales has batallado antes, y un álbum nuevo como éste, súbitamente, contiene gran parte de ti. Eso provoca la música, me hace ver dónde estoy".
Dave Gahan & Soulsavers, como se hace llamar la sociedad musical, liberó ya el sencillo "All of This and Nothing" y tiene agendados conciertos íntimos en Los Ángeles, Nueva York, Londres, Berlín, París y Milán.
Después, el músico retornará a Depeche Mode para engendrar un álbum nuevo y emprender una gira mundial.
"Vi a Martin (Gore, letrista) recientemente en California y ya empezó a escribir algunas cosas, al igual que yo. No tenemos un plan al momento, nos veremos a finales de año, discutiremos y planearemos lo necesario para empezar a grabar el próximo año.
"Él, al igual que yo, ama hacer música. Una gran bendición es trabajar con quien nosotros queramos. Esa es la belleza de Depeche Mode. Depende de nosotros elegir con quién entramos al estudio y qué tipo de disco deseamos hacer", asegura.
A nivel personal, Dave se dice motivado para emprender todos estos proyectos, alejado de los excesos que pusieron su vida en jaque en las últimas dos décadas.
"Encontré la paz en mi vida y hoy me siento realizado. Mi única ambición a estas alturas sólo es ser mejor en lo que hago", dice.
En 1993 sufrió un paro cardíaco en pleno show; en 1995 intentó cortarse las muñecas; en 1996 su corazón se detuvo dos minutos tras inyectarse heroína y cocaína, y en 2009, cuando iniciaba una gira mundial, le fue detectado un cáncer de vejiga que pudo superar tras ser intervenido.
"Me gusta trabajar, necesito crear, lo disfruto y para ser un mejor padre, esposo y todas esas facetas, hay que pasar más tiempo con los amigos, la familia, y hacer música con personas con las cuales realmente goce componer.
"(La música) ha salvado mi vida. Cuando era niño, muy chico, como a los 10 años, la música me permitió sentirme seguro y a salvo. Era una guarida a la cual acudía para sentirme apartado de mis problemas. Cuando estoy en el escenario experimento eso. Es como respirar. Con música todo me hace sentido", dice el músico de 53 años.

Comparte su talento
El nuevo álbum que lanzará con Soulsavers contiene neuve temas, para los cuales Dave aportó las letras.
En 2012 Gahan colaboró con este proyecto que lidera Rich Machin, a través del disco The Light The Dead See.
Gahan es fan del personaje de Mickey Rourke en el filme El Luchador, por su historia de calda y rendención.
2017-06-30: Photobucket has disabled external image hosting, all scans will have to be re-uploaded on another site.

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #32 on: 08 October 2015 - 21:39:12 »
2015-10-07 - The Interview People (Germany) - Dave Gahan Interview

[This interview was found by vk.com/depechemode_news: http://vk.com/wall-52768949_5860]

http://www.theinterviewpeople.com/index.php?id=413&tx_eleoninpdb_list%5Baction%5D=list&tx_eleoninpdb_list%5Bmode%5D=normal&tx_eleoninpdb_list%5Binterest_id%5D=2

Peter Reynolds / The Interview People
LENGTH: 5,294 words

In this exclusive interview the 53 year old singer Dave Gahan talks about his 2nd collaboration with British duo Soulsavers, the obvious parallels to Violator and Songs Of Faith And Devotion, the cover artwork shot by his daughter, the meaning of certain songs and the upcoming 6-date-world tour. In addition to that he opens up about the Syrian refugee situation, the economic crisis in Greece, his opinion on Donald Trump and David Cameron, his experiences with Volkswagen, his passion for vinyl and black coffee as well as his admiration for Jack White, David Bowie, Pete Townshend and Neil Young. Comes with great quotes on his son´s Jewish wedding, his daughter´s musical talents and - of course - the next Depeche Mode-Album.
THE INTERVIEW
Q: What made you continue collaborating with Rich Machin and Ian Glover - for the second time?
A: Just that, really. It really was a continuation. After we finished “The Light The Dead See”-project, we just continued writing, really, as well. It wasn’t something that just stopped. He continued to send me different bits and pieces, and I would put away ideas, I’d record little ideas, and then – really - it continued right up until the point when I finally flew out to Los Angeles, and then out to Santa Barbara to start working on “Delta Machine” with Depeche. In fact, one of the songs - lyrically and melodically - I came up with the idea for after a concert… yeah, (chuckling) before that, actually… in Berlin, which was during the “Sounds Of The Universe” tour. And in fact, and Soulsavers as well… I think it was during that tour. Well, anyway, there was the song “Shine” - which is the first song on the album - the idea of that, in my head came. And then when Rich finally sent me this guitar line later on - was the slide guitar part that’s in throughout “Shine” - I knew that that idea that I’d remembered would fit perfectly inside this particular piece. So, that was one of the first pieces that was new that came, that was for this record. And then there was a few other bits and pieces: The song “Tempted”, there was parts of that I’d formulated some ideas for, towards the end of “The Light The Dead See”-sessions.
Q: So everybody was working in their own studio, adding to whatever came from the other side?
A: Yeah. I mean, predominantly Rich and myself. I mean, we’d pass ideas back and forth, sort of transatlantically. And then once we’ve formulated an idea, then the musicians are assembled together to record it.
Q: However, there’s a lot of blues and gospel in these songs. Which is reminiscent of the “Violator”- and “Songs Of Faith And Devotion”-era when you were doing a similar thing with Martin.
A: There’s definitely a lot of influences on this album, yeah. There’re very steeped in sort of gospel and blues. And yeah, “Violator” and “Songs Of Faith And Devotion” were definitely influenced by that particular type of music. And really, songwriting is something that… you know, I’ve said this earlier today… if you manage to write a good song with somebody or you write a good song, it should work in any form of musical idea.
Q: That´s exactly what you said in the “making of” for 2013´s Volkswagen campaign that used “People Are People”…
A: What was that?
Q: The ad that used “People Are People”, performed in various styles. You said the exact same thing!
A: Yeah, I don’t quite remember that, but I know what you’re saying, and… yeah, I mean, a good song should work in any way. That particular time, that song for instance, we were messing around with a lot of new ideas that were… there’s sampling, and that’s how we interpreted that song.
Q: Interesting enough, it sounds very organic.
A: Well, but it was kind of organic, because sampling it was organic. You are sampling organic sounds. And then putting them into a computer or into a sequence to create a part. But the actual sound itself is pretty organic.
Q: Same goes for “Angels & Ghosts”, which has sort of a live vibe to it, doesn't it?
A: This album. Yes, yes, yes. Yeah. Well, it is. I mean, all the instrumentation is performed live. There’s very little programming involved.
Q: That’s what I meant comparing it to “Violator” and “Songs Of Faith And Devotion”…
A: Oh, yes, yes. Yeah, and you know, there was a lot of performance actually that went on during the “Songs Of Faith And Devotion”-album. There was a lot of performance, but then of course, you know, with Depeche it has to be… because at the particular time, Alan was the main musician within the band, so Alan would sit there, then putting those ideas into a what was then a very crude version of ProTools, and developing it. But now, this is different in that, you know, a lot of the instrumentation is performed for a specific part and specific reason. But the song itself is first formed together by myself and Rich.
Q: While the artwork is like a collage of various Daves? Impersonating angels and ghosts – or even mad men?
A: Yes, totally! We’ve been talking about this a lot today, actually. Because the cover - yeah, it worked really well because there are - if you really start looking at the imagery on the album cover, you’ll notice that it is in fact many color pictures (chuckles) of me pulling these different expressions, screaming, whatever. And it kind of represents, you know, a lot of those, sort of what I call Angels and Ghosts. You know, to me angels are present day relationships that I have with… close relationships with people. And also my life here in New York City. And ghosts represent to me memories, past and present. This actual - the imagery that was taken, the photographs were all taken by my daughter, my 15 year old daughter at the time. She’s just turned 16, but she was doing something for schoolwork, and she had this idea to use imagery to get her ideas across in her schoolwork. And she asked me to, she said: “Dad, I need to use you to do some work here. Can I take some photographs of you against a wall?” And I was like: “Agh… OK, fine.” It wasn’t for this cover at all, but when she finished it all, months later my manager was with me in my apartment, and he saw some of these images lying around the table. And he said: “What’s this for?” And I said: “It’s actually, it’s Rose’s. It’s a schoolwork.” And he said: “That would make a great album cover.” Cause she’d put it all together. So I asked her, and she was like “(sigh) Oh, if you don’t change my image too much, I don’t mind if you use it.” And I was like: “OK…”
Q: That’s when the trouble starts…
A: Yeah! A true artist, you know, “don’t mess around with my image!” (laughs) So, I was lucky enough to be able to use it. And it works perfectly for the album.
Q: Also it’s Dave Gahan AND Soulsavers now.
A: Correct!
Q: Instead of Soulsavers featuring Dave Gahan?
A: Yeah, well it was never “Soulsavers featuring Dave Gahan”, it was just “Soulsavers”. But the album, the last album, was just called “Light The Dead See” and it was just “Soulsavers”. But people, I guess, put that together. This one we just - we were like: “Look, this is…” Soulsavers are a production team - Rich Machin and Ian Glover. And we talked about it, and basically Rich was like: “Maybe this should just be a Dave Gahan solo album.” And I said: “Well, I believe that it’s a collaboration between me and you guys.” So, we decided on “Dave Gahan/Soulsavers”. Also in the hope that more people would get to hear this music, using my name, of course. Made sense. Yeah. I’m going to pour some…
Q: Coffee?
A: Would you like some coffee, too?
Q: Please! Want some milk?
A: Not for me, thank you.
Q: So black coffee still?
A: I like it black! (thinks) I have milk sometimes, depends… A little milk, a little sugar.
Q: As you mentioned “Shine”, the opening track: Any particular reason why you wrote that in Berlin, in the middle of Europe?
A: Well, it was actually inspired by an amazing concert that we did there, in a huge stadium in Berlin. And on that particular night - it was one of those nights where, as a performer, everything just fell into place. There was a fantastic atmosphere, beautiful night. My voice was working, everything was working, I could, you know…
Q: So it was one of those magic moments?
A: Yeah, one of those magic moments that sometimes happen on tour, and everything’s in the right place at the right time. And it’s one of those things, when you look around as well, at each other on stage, you all kind of know that it’s happening. So I went back after that concert and these words just, and a melody line sort of came into my head. So I quickly recorded it into my computer, and put it away. And when Rich sent me a guitar line later on - the slidey sort of blues guitar line - I heard the whole thing kind of in my head. And with this big beat. And it all made sense. It’s very simple, it’s a very simple song with a very simple message. But it fit perfectly after that particular performance.
Q: Is that also a call for more optimism in a pretty dark and grim times? Does it work on a social and political level, too?
A: I hope so. I mean, it’s one of those things that I really felt in that moment, during the concert. Where there was tens of thousands of people all in one particular moment together. Sharing that moment together. And what a wonderful feeling that is.
Q: However, there´s a song called “One Thing”, featuring the line: “It’s a different world today/ no one seems to care much anyway”. Is that – at least subconsciously – social commentary?
A: Yeah. Well, you know what? It kind of goes in the subconscious, but also in the conscious. And I wouldn’t - it would be impossible to not reflect on that stuff. Especially travelling around, seeing the changes, seeing the problems that still exist here in the world. And we still have this incredible problem of not being able to share the same space (chuckle) - the World. And, yeah, it creeps into the work, definitely. You know, I say in that song, “it’s a different world today, no one seems to care much anyway.” And then I immediately follow that with “don’t listen to what they say/ they don’t know what they’re fighting for.”
Q: Are you referring to Mr. Cameron?
A: (laughs) Yeah! So, you know, and also what I do, what happens with me is, quite often what’s going on in my personal life at the time - it creeps in as well. And then I look outside of myself, and I’m part of that. So it, it starts at home. (chuckles)
Q: At home you got a Greek family. They must be discussing what´s going on in their native country quite a bit, or?
A: Yeah. Yeah, definitely, yeah.
Q: Like the economic crisis and the whole refugee situation, which is unbelievable really…
A: Yeah, I mean it’s difficult to watch and difficult to be part of, but it… you realize, you know, how really separate we are. Or how much we try to separate the things that are going on in the world, but really they affect us all. And we hope that the politicians, who are supposed to be doing their job, are able to pull this all together. But I don’t know - I recently spent some time watching the Republican debate, and that was (laughs), that was a lot of fun! Oh boy! It was such a train wreck. But…
Q: The one with Donald Trump?
A: Yeah. But I couldn’t stop watching it. It was best reality TV I’ve ever watched. (chuckles)
Q: Just imagine him or Jeb Bush making it in The White House…
A: Yeah. Yeah. Anyway…
Q: (chuckles) What about “All Of This And Nothing” and that line in there: “I can’t be what you want me to be”. Is that dealing with fan expectations and you not being able nor not being willing to please them?
A: Um…
Q: Is this album a proud refusal in away? Is this you going for something completely different on purpose?
A: Yeah, it’s just a reflection. And sometimes it’s very personal, and then… and then I sort of looked outside of myself. And when I’m writing words, quite often the words appear through me hearing a certain sound that is played to me. Or is in a guitar line or something that Rich or a keyboard line, or whatever’s been sent to me, is the atmosphere that I hear, and I hear a word. And then when I hear that word - like “tempted” for instance - then I build a song around that idea. Now, you refer to me sort of interpreting me not being able to be the person you want me to be. That doesn’t necessarily mean anything to do with the performing side of Dave Gahan. It could also be something that’s personal, going on in my life, that is really just a part of day to day life. But: Again, imagery, and the imagery that pops into my head when I’m actually singing that song, sometimes rolls into also that performing side of myself. So it works on both levels, you know, to be honest. I’m not going to stay in one place. I’m not going to stay put, you know. An artist is an artist - you have to keep growing. And you hope that the people that are enjoying the work that you do move with you. But if they don’t, then there’s nothing you can do about that. You can’t stay in one place, and you can’t continue to go down the same path, without exploring new paths. And there’s some people that’ll be disappointed by that, and other people that are excited by it.
Q: Also you’ve developed something like a signature vocabulary for your songs, haven´t you? I mean, “Angels & Ghosts” is a typical Dave Gahan title. And the imagery used - the crook-y road, the deal with the devil - is almost like a trademark of yours, isn´t it?
A: Yeah, I mean, I’m always sort of… you know… (sighs) using life to my own experience of life. And I try and put that into the songs, because that’s what I have, that’s all I have, so as the album cover kind of shows, there’s many different sides to me. (chuckles)
Q: There’s supposedly a very funny one, as Daniel Miller claims. But there’s also a very dark and moody side, isn’t there?
A: Sure, yeah. I mean, you know, I think we all have that. If we’re honest.
Q: Some people are just more extreme than others.
A: Yeah, I guess.
Q: OK, on a funny note then: Do you regret participating in an advertisement for Volkswagen, now that they've got a severe scandal going on?
A: No, I didn’t regret doing that. They paid me a ridiculous amount of money, so that actually paid the rent on my studio for like, a year. (laughs) So, I don’t regret that at all! I mean, I couldn’t believe it. But I actually think it turned out really well, as well. It could’ve gone a different way, but it was a lot of fun doing it, and - like I said - my manager and I talked about it a lot, and Martin too. They were going to use the song anyway, and Martin would’ve preferred they used a different song - he doesn’t particularly like that song. But he actually asked me, he said: “Could you try and convince them to use a different song?” I was like: “That’s not going to happen, Mart. That’s the whole idea is behind that song!”
But it actually was a lot of fun, doing it. We’d just started recording “Delta Machine”, I think, and I flew off to spend one day recording that, and filming it. And they were very, very generous to me, and - it was something I couldn’t say “no” to in the end. We really weighed it up, and it was like: “Wow. Seriously, dude, this is going to pay the rent on your studio for a year, so…” And the rent on a studio in New York for a year - trust me - it’s not cheap. (laughs)
Q: You should be glad you didn’t take any stocks.
A: No, no. And if the idea wasn’t cool, we wouldn’t’ve done it, but I think it was a cool idea and it actually came off well.
Q: Also you´ve had a traditional Greek wedding when you got married to your third wife Jennifer. Now you went to Israel to take part in a Jewish wedding. What was that like?
A: My son got married in Israel, yeah. He married a Jewish girl, and she wanted to have a big Jewish wedding, so that’s what they got. (chuckles)
Q: Is it true they met at a Depeche Mode concert in 2009?
A: They didn’t meet at a concert, they actually met afterwards at a club somewhere or something. Or a bar or something, afterwards. Yeah.
Q: So you’re not to blame?
A: No, no. And you know what? They spent quite a bit of time together, before they got married. You know, she’s a beautiful girl who he, you know, he’s dearly - they’re obviously in love, and it was nice to be part of the wedding, yeah. It was something going to Israel with my whole family, and meeting her whole family. His mom was there, and - you know, it was nice. It was a nice night.
Q: Did you get to wear a kippa?
A: Oh yeah, you had to do the whole thing. You had to do the whole shebang. It was a very formal Jewish wedding.
Q: And there’s a youtube video of your daughter Stella Rose singing during the Tribeca Film Festival, earlier this year.
A: Mm-hmm.
Q: Is she in a band?
A: No, she’s not got a band or anything, but she has a beautiful voice. And, you know, I know if she wants to sing, she can. She has this voice inside of her that, when I first heard her sing, I was just kind of like: “Wow! Where did that come from?” Because she’s got one of those kind of voices that - she could be singing along to a Billie Holiday track, and she listens to it once, and then she can completely become that. It’s kind of incredible. And I know she writes songs, and stuff. I’ve heard her in her bedroom. And I tried to have a little listen, but she’s 16 now, so I have to stay out of the way.
Q: In addition to that I found a video of yours talking about your favorite vinyl albums at Amoeba Records in LA. So you still put the needle on – old school style?
A: Yeah, I still play albums. I have a record player.
Q: Because right now the world seems to be divided between streams…
A: Yeah!
Q: And vinyl…
A: Right, digital and albums. Well, it’s becoming definitely, you know, I think more trendy as well to buy vinyl. And it’s certainly, there’s a quite a huge increase in vinyl sales, compared to what it was say, five years ago. But that increase, don’t forget, is from zero. (laughs) You know? It’s like there, there was zero vinyl sales, and I think it is a great format. I mean, I actually like listening to albums, because when I’m listening to an album, I put it on the record player, I’m sort of sitting - I’m not putting it on as background music. I’m actually, I’ll sit and spend time with that record. And I’ll look at the sleeve, and the artwork, and I enjoy that. You know, to be honest, quite - I still find music digitally. And then if I really like it, I’ll buy the album. But a recent album that I did that with was the Algiers record that I really like - which I think’s a great record. You know, it’s kind of mixture of gospel and electronic music. You know, it’s very cool.
Q: Rumor has it you´re a big fan of Jack White´s and his various band side projects. Is that true?
A: Oh, yeah. I think he’s a great musician and he’s a great songwriter. And I like the way he bounces around, much in the way that like Eric Clapton used to - years ago. You know, from his days with The Yardbirds, Cream, to Clapton on his own - you know, all the different kind of things that he did. He didn’t stay put for long. Because, you come to a point as well where, as an artist, you have to find other things, too, so that you can actually grow as an artist. You know, I’ve talked about this before. You know, you have to work with other musicians to challenge the ideas that you think you have about music. And you learn something new from the different musicians that you work with, so if you just stay put with the same people all the time, and they’re not growing or they refuse to grow, and they want to sit around doing nothing, you can’t learn anything from that. So you know, Martin is a great person to work with because he’s always trying to find new ways to make music. Obviously, he’s a great songwriter, but he’s always playing around with instrumentation and trying new things.
Q: Well, the two of you seem to be a much better team these days than you used to be in the past. Would you agree?
A: Yeah. Oh, definitely. And I think that’s because of us doing things outside of what we do as well, outside of Depeche Mode. And also both of us sharing the songwriting duties, come into the studio together, and then working with interesting people. I mean, in the last couple of albums, working with different programmers, you know, “Delta Machine” was great because we had Ben Hillier and Ferg engineering. But we also worked with Chris Berg, who brought this fresh excitement into the studio. And Martin and he sort of really got on very well, analog electronic wise. Cause they both have that same interest, so they kind of were great at creating these ideas together. And taking the songs that we had demo’d and making them more interesting. That’s really - I mean, that’s what it is. You know Depeche Mode is Martin Gore and Dave Gahan.
Q: How does “Angels & Ghosts” fit into the picture? Is this part of the big journey then?
A: I think so. I think that’s not completely obvious at the time, but I think it’s part of the fabric of what goes onto become whatever the next work is from Depeche Mode. It’s kind of like - you know, Martin just did a solo album. And I know he really enjoyed doing that. I’m sure he’ll do more. And the same goes for me. And I know that we’ll probably get together later this year and talk about making another record together. And I imagine probably sometime next year we’ll be in the studio making a record together. But what’s important with that is what kind of record do we want to make? Who do we want to work with? Who are we going to get to be the programmer on this? Who can we bring in interesting? You know, I think that we still haven’t really explored the idea of bringing our band into the studio, i.e. Christian Eigner, Peter Gordeno. You know, going into the studio with a bunch of songs that we can maybe begin to record together in a different way.
Q: Interesting. And it´s “I still believe in life on Mars” – as quoted in “One Thing”?
A: Yeah.
Q: Is that referring to the Bowie song?
A: That’s my little… yeah, cause the song is true to me. You know, I still, you know…
Q: Does it stand for an era and for a musical environment that´s close to your heart?
A: Well, it stands for the song. The song is still a song that I can play and listen to, and everything feels OK. I can play “Life On Mars” and to me the world seems a better place.
Q: And I can confirm that the New York Dolls wore on stage what they used to wear in everyday life…
A: Yeah, I know that, yeah. (chuckles)
Q: OK, why is it only six dates on this mini tour of yours? Or are you expanding on that at a later point?
A: There’s a possibility, yeah. I mean, we wanted to just announce these special shows that we took a great time to sort of find some theatres and things that we wanted to - that we felt that the Soulsavers could go into. A group of 10 musicians onstage, including myself, where this would feel like the right place for this music.
Q: Do these songs call for a different performance to what you´d normally do with Depeche Mode?
A: Well, it’s the Soulsavers’ music, so…
Q: Right. But on the last tour, which was just some showcases really, you wore a classic suit and you performed in selected theatres. Now that is in fact a different presentation, isn't it?
A: We just thought that the theatres really fit the music. And they were like kind of a good place for the band to - a more intimate kind of setting in more traditional type theatres like La Cigale in Paris, and Shepherd’s Bush Empire, and here Town Hall in New York, the Ace Theatre, downtown LA. They’re really ornate, beautiful theatres.
Q: And playing intimate venues must be quite a challenge for you, being used to stadium seized gigs with Depeche Mode…
A: Not really. They’re just - to me it’s… look, when you walk onstage, you’re performing songs with a group of musicians. You’ve got to let the songs dictate how you’re going to perform. So, this is a little different because I’ve not been on a stage with most of these musicians - Martyn LeNoble on bass, who’s played bass for me for a long time, you know, in solo stuff as well. You know, I’ve played on a stage with Rich Machin, and Kev Bales, and Sean - keyboards and drums respectively. But some of the other musicians - we have three gospel singers, Duke Garwood’s playing guitar with us onstage - it’s going to be (an) interesting group of musicians.
Q: Would you be tempted to an orchestral performance as well?
A: There’s no plans at the moment to do anything else, at the moment. We´re just going to enjoy the album coming out and these performances that we have in front of us. But, you know, I wouldn’t rule something like that out in the future.
Q: Performing these two albums or are you going to add some covers, too?
A: At the moment, you know, predominantly the main set is made up of, yeah, the two albums. And then there’s a few other songs, couple of surprises that we might add to that as well. Maybe as encores or something.
Q: Had we talked about this in the mid 90s, about you turning into such a prolific singer in your 50s, would you have laughed it off?
A: Ah… probably, yeah. I remember years and years ago, when I was probably in my 20s, sometime in my 20s, late 20s, we were doing some TV show in Germany, and Pete Townsend from The Who was performing on the show. And we had a little chat in the hallway. And I remember thinking afterwards: “Wow. I hope I’m not still doing this when I’m as old as him!” (laughs)
Q: You really thought that?
A: At the time, yeah. When I, you know… so, I had to eat my words, and now I get it. Because this is what we do. We’re musicians. This is what we do. We perform and we enjoy doing that. And hopefully we do other things as we get a bit older, too. But performing onstage is the most natural thing. And The Who are still doing it, The Stones are still doing it, so still got a few years in me yet. (coughs)
Q: So you don´t know any better than The Stones or The Who – you´re all into the same thing, as long as it lasts?
A: Yeah, well. That’s what we do. Yeah. (chuckles)
Q: The last thing I need from you is a few quotes on Neil Young who´s turning 70 next month. Are you a fan of his?
A: Oh, a big Neil Young fan, yeah.
Q: What era? Don´t say the electronic years!
A: Not so much some of the electronic stuff (chuckles…)
Q: Because it was that bad or that weird?
A: Well, I think because I just… I’m not that familiar with a lot of that material, but certainly albums of course like “Harvest”, and “Decade”, and “Tonight’s The Night”. I mean, there’s many Neil Young songs that are just are amazing. And really unique sounding. In fact, I really liked the last couple of records, too. I liked the record he did with Daniel Lanois, which was awesome. Fantastic sound, great idea, great concept to a record. And he continues on, you know. I actually read his book recently, “Waging Heavy Peace”. Which was one of the books I read on the last tour I did with my band. And I thoroughly enjoyed that book so much. In fact, so much so that we were staying in some hotel - I believe somewhere in France - and Neil Young and his team were coming into the hotel a few days after us. And I wrote in the guest book a little note saying: “thank you for the book.” I hope he read it. (chuckles)
Q: Have you ever met the man?
A: I have met him, years ago. He probably won’t remember. I barely remember. I think it was at a Grammy party in Los Angeles, and I met him and his wife in a little booth in some after party. I’m sure I was really drunk and probably made a complete fool of myself, but I seem to remember him smiling at me - probably in that way that someone who’s got a lot more wisdom than you gives you that look, remembering where they were, and thankful for where they are now. (chuckles)

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #33 on: 09 October 2015 - 04:21:30 »
2015-10-08 - The Guardian (UK) - Dave Gahan: 'People would throw bags of drugs on stage'

http://www.theguardian.com/music/2015/oct/08/dave-gahan-depeche-mode-soulsavers-interview

30 Minutes With… Depeche Mode
Dave Gahan: 'People would throw bags of drugs on stage'
The Depeche Mode frontman on Jeremy Corbyn, spiritual advice, his work with Soulsavers, loving Lana Del Rey and the power of Judge Judy

Hi Dave. In the 80s, you once ended a show with 40 audience members’ shoes on stage. When did someone last throw a shoe at you?
Yes, there was a phase, and one particular venue in Los Angeles, the Palladium, where people would just throw shoes on stage. I don’t know what that was all about. I remember one particular gig in the early 90s with Jane’s Addiction, where Perry Farrell caught a shoe, smack in his fucking face. We’ve had some strange things on stage over the years. A lot of the time it depends on what you’re talking about in the press – there was a horrible period in the 90s where people would throw bags of drugs on stage.

What a waste.
Not a good idea. But it was probably all garbage (1). I don’t know what it was, the roadies would run around picking it all up.

Yeah, I bet they would.
(Laughs) Yeah, exactly.

Who’d be the best bet to direct your next video: Anton Corbijn or Jeremy Corbyn?
I’ve read about Jeremy Corbyn. I actually like what he talks about. But I don’t think he’d be very good at directing a video, so I’ll go with Anton. I know he’s going to deliver.

Do you still have a spiritual adviser (2)?
Listen, I’ve got to tell you, I’m constantly seeking spiritual advice. We should all be. I don’t know what it is or where I’m seeking it from, but I constantly seem to be searching for “Why am I here? What am I doing? What am I supposed to be doing, and why aren’t I doing that?”

Well, the reason you’re here right now is that you’ve done your second album as the vocalist in Soulsavers (3), and you’d like to promote it.
We never really stopped writing after the first Soulsavers album. Even when I was on tour with Depeche, ideas would pop into my head. At the end of that Depeche tour I spent a bit of time staring at the walls, as you do, but this time it seemed more severe. I felt a tremendous sense of loss. “It’s over.” It hit me pretty hard. So I sat around moping for a bit, and when Rich from Soulsavers started sending me music over, I started to find working on it quite therapeutic. I started to write myself out of the hole I’d fallen into.

Advertisement

Is working on Soulsavers when you’re with Depeche Mode a bit awkward? There you are on tour and your phone goes off: “Who’s that?” “NOBODY!”
There is a bit of that. I saw Martin [Gore] (4) recently in Los Angeles and we had a nice time, and we chatted about stuff. He sort of… asked a few questions. It’s like, “You’re sort of cheating on us” (5). But I think there’s room for everything. It’s difficult for other people to get their heads around it. I just know that I need to be doing this.

What’s the best song you’ve ever recorded?
With Depeche Mode the one that always sticks out in my mind is Condemnation from Songs of Faith and Devotion (6), just because for me it was a real turning point in finding that I had a voice. I found my voice on that song.

What’s your favourite song in the charts now?
Oh boy. I have no idea what’s in the charts, but I get to hear things vicariously through my 16-year-old daughter. She played the last Lana Del Rey album to death, which I enjoyed.

You seem to be in a four-year cycle of Depeche album and tour, side project, Depeche album and tour, side project. After 25 years, don’t you just want to put your feet up and watch Judge Judy?
Well I do do that. I do sit around watching fucking Judge Judy or whatever. But there’s only so long I can do that. I try desperately to do nothing – it seems like a good idea at the time. But I get into a weird place if I’m not doing things. My wife will indulge that for a while, then she’ll tell me to go and do something. Sometimes it’s good because it enables me to write my way out of it.

What will the next Depeche Mode album sound like?
That’s the million dollar question, mate. The exciting thing is I have absolutely no clue. That always seems to be the case. Martin and I will sit down later this year and we’ll talk about it. But we can do whatever we want, and it would be a sin not to explore that.

Do you have a Christmas jumper?
I did not…

Advertisement

Did not?
Well. I spent last Christmas with my mum, my brothers, my sister and their respective families on the Isle of Wight. And my sister insisted that everybody wore a Christmas jumper.

Incredible.
There is a photograph out there somewhere of the whole family, lined up outside my mum’s house, in these jumpers. Mine – which was bought for me – was a jumper that looked like a suit and tie. It was ridiculous.

Can the Guardian have the picture to accompany this article?
I’ve threatened all of my family – if this picture gets out, I’m never talking to them again. But it’s actually kind of a nice picture, to be honest.

Footnotes
(1) Garbage is American for rubbish. Dave lives in New York, in an apartment that looks out over the Hudson River. Sometimes he just sits and watches boats come and go.
(2) Depeche Mode’s manager, Jonathan Kessler, was credited as spiritual adviser on the Songs of Faith and Devotion live album. It was, Dave says now, “slightly tongue in cheek”.
(3) British production duo. Angels & Ghosts is their fifth album; they’ve also recorded with Mark Lanegan, Mike Patton and Jason Pierce.
(4) In 2013, Gahan revealed that Gore had recorded a track with Frank Ocean. The song has yet to materialise, but it must just be a question of time.
(5) This is a rum old do considering that in 2012 Martin hooked up with an ex, and recorded an entire album with Vince Clarke.
(6) Wrong. It’s Enjoy the Silence.

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #34 on: 09 October 2015 - 18:00:20 »
2015-10-09 - Sony Music - Soulsavers EPK

http://davegahanandsoulsavers.tumblr.com/post/130820685440/dave-gahan-soulsavers-premiere-album-trailer-for
http://www.snacktv.de/videos/dave-gahan-soulsavers-angels-ghosts/1581261
https://www.youtube.com/watch?v=-Wtc4NTjhws

OCTOBER 9, 2015
DAVE GAHAN & SOULSAVERS PREMIERE ALBUM TRAILER FOR FORTHCOMING NEW ALBUM ANGELS & GHOSTS ON VEVO TODAY
Full Album Stream Available at NPR Music On October 15
Angels & Ghosts To Be Released Everywhere October 23
Band’s Slate Of Six Special, Intimate Shows in USA & Europe Already Sold Out

(Columbia Records; New York, NY; October 9, 2015)  Multi-platinum recording artist Dave Gahan, along with musical partner Soulsavers premiere their new album trailer today on VEVO here. The video’s compelling behind-the-scenes studio insights provide a window into the creative process surrounding their forthcoming Columbia Records album Angels & Ghosts, available everywhere on October 23rd. The much-anticipated release is the collaborators’ second album (following their critically-acclaimed 2012 release The Light the Dead See), and will be released in digital, as well as physical CD and vinyl formats.
Beginning on October 15, NPR Music will stream the album in full as part of their First Listen series, leading up to the album’s release.  The “utterly riveting” album boasts nine original tracks, all written by Dave Gahan & Soulsavers. The album is available for pre-order at iTunes and Amazon.
Excited about the powerful, live nature of the album, Dave Gahan & Soulsavers scheduled a series of six special performances in iconic, intimate venues across the US and Europe, with every venue selling out almost immediately after being announced.  In the trailer, Dave comments about how new material he’s written inspires a mutual discovery process between the artist and his fans when showcasing it live:  “I don’t understand a song sometimes until I’m actually performing it, and then it takes on a whole other life when there’s an audience involved.”
The inaugural show kicks off in Los Angeles, October 19, with Dave Gahan & Soulsavers performing as a ten-piece band; shows in New York, London, Berlin, Paris and Milan will follow, with all events livestreamed via Yahoo so fans around the globe can view the once-in-a-lifetime concerts. Full dates and venues are listed below.
The cinematic first single, “All Of This And Nothing” was released last month to universal acclaim. The track can be streamed here: http://smarturl.it/allofthisandnothing
An evolution from their first album, Angels & Ghosts proves to be a markedly stronger and more hard-hitting body of work. Listeners can expect to be led through an aural mix of dark, brooding sounds, elements inspired by gospel and blues, and the stark beauty that has become a signature of Dave and Soulsavers’ works. Dave Gahan’s emotionally powerful voice has never sounded better, and drives the album forward over a landscape of meticulously crafted instrumentation.
A transatlantic collaboration, the writing process started with Dave Gahan and Soulsavers’ Rich Machin exchanging demos and ideas from their respective studios in lower Manhattan and rural England. They then recorded the album with additional musicians in studios around the world, including classic locations such as Sunset Sound in Los Angeles and Electric Lady in New York. The end result is a vibrant, live-sounding album, and proof of the “instant and obvious fit” Machin felt writing with Gahan.

Pre-order Angels & Ghosts on iTunes here: http://smarturl.it/angelsghosts_itunes
Pre-order Angels & Ghosts on Amazon here: http://smarturl.it/angelsghosts_amazon
Visit www.davegahan.com for additional album and show information.

Dave Gahan & Soulsavers performance dates:
October 19th                       Los Angeles, CA                 The Theatre at Ace Hotel
October 22nd                      New York, NY                      Town Hall
October 26th                       London, UK                        Shepherds Bush Empire
October 30th                       Berlin, DE                           Tempodrom
November 2nd                     Paris, FR                             La Cigale
November 4th                      Milan, IT                             Fabrique

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #35 on: 09 October 2015 - 18:02:37 »
2015-10-09 - Rolling Stone (US) - Depeche Mode Singer Praises Metallica's 'Pop Songs,' Talks Early Tool

http://www.rollingstone.com/music/news/depeche-mode-singer-praises-metallicas-pop-songs-talks-early-tool-20151009

Depeche Mode Singer Praises Metallica's 'Pop Songs,' Talks Early Tool
"It's flattering that some of these bands call us an inspiration," Dave Gahan says
By Kory Grow

Ever since Rolling Stone published an article exploring Depeche Mode's influence on heavy metal earlier this year, people have been asking the group's frontman, Dave Gahan, how he feels about groups like Marilyn Manson and Metallica. "Once it's written, it must be true," he says with a laugh. "It's flattering that some of these bands call us an inspiration."

The singer, dressed in head-to-toe black, including a very metal-looking leather jacket, recently sat down with Rolling Stone for a soon-to-be-published article about his new collaboration with moody, gospel-inspired soundscape artists Soulsavers, but he also discussed his feelings about heavier music.

As it turns out, the singer is a fan of groups like Tool and Rage Against the Machine. "I've always liked Tool," he says. "Even when I was living in Los Angeles, when they were just coming up. In fact, the guitar player [Adam Jones] used to come over to my house a lot. His girlfriend was a roommate of this girl that was living with us, so he used to hang out with us when they were just coming up. I got to see them in a lot of little clubs, but you knew immediately they had something really special."

As for Rage, which he calls a great band, he says he was always impressed with Tom Morello. "It's just great innovative guitar playing, using the guitar in an unconventional way," Gahan says. "It's in the same way that years and years ago, people like Jimmy Page were playing the blues, but much louder." He laughs. "I have a great respect for heavy rock stuff."

Gahan is able to hear a musical correlation between some metal bands and Depeche Mode. "Metallica are a heavy-sounding band, but they write pop songs," he says. "They've got their dark moments, just like Depeche Mode have, but deep in there is a tune with a catchy chorus or a pop arrangement. Certainly bands like Metallica, Marilyn Manson, Smashing Pumpkins, though I wouldn't necessarily call those metal bands, but Metallica really do their own thing and always have."

The article, which featured interviews with Manson, Deftones, Rammstein, Ghost, H.I.M. and Converge, found artists expressing admiration for Depeche Mode's introspective lyrics and moody atmospheres. "I think it's just music that you put on because it's got sex appeal to it," Manson said. "That's what inspired me about it. That and it has a hypnotic feel."

Beyond the music, though, Gahan sees a connection between his band and the way metal bands tour. Depeche Mode were early trailblazers in journeying to places like East Berlin, Poland and Czechoslovakia, "where nobody was going," because they knew they had fans there and could slowly build a following. He's impressed with metal bands who tour the world doggedly.

He also feels a kinship with a band like Metallica, since both bands have endured internal tests. Gahan ran into that group's frontman, James Hetfield, in an Indian restaurant in London when the metal group was on their Big Four tour, and they had what Gahan called a "nice chat." "They've been through a lot," the Depeche Mode singer says. "Through it all, you stay together, because at the end of the day, it's the music.

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #36 on: 14 October 2015 - 16:28:11 »
2015-10-14 - Wall Street Journal (US) - Depeche Mode's Gahan Discusses, Soulsavers, DM Future

http://www.wsj.com/video/depeche-mode-gahan-discusses-soulsavers-dm-future/D11FF5F8-432F-43BD-AFE3-3F3044F94619.html

Depeche Mode's Gahan Discusses, Soulsavers, DM Future

Dave Gahan, lead singer of legendary English band Depeche Mode, talks to the WSJ's Lee Hawkins about his new album with electronic duo Soulsavers and his upcoming tour around the project.

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #37 on: 14 October 2015 - 20:20:51 »
2015-10-14 - Meduza (Russia) - «Кино меня вдохновляет больше, чем музыка» Интервью вокалиста Depeche Mode Дейва Гаана «Медузе»

https://meduza.io/feature/2015/10/14/kino-menya-vdohnovlyaet-bolshe-chem-muzyka

«Кино меня вдохновляет больше, чем музыка» Интервью вокалиста Depeche Mode Дейва Гаана «Медузе»

23 октября выходит Angels & Ghosts — новый альбом вокалиста Depeche Mode Дейва Гаана. Это уже вторая пластинка музыканта, созданная совместно с продюсерским дуэтом Soulsavers. Angels & Ghosts не похожа на творчество DM, это альбом акустического рока и блюза, плюс ко всему вдохновленный госпелом. Журналист Михаэль Агафонов поговорил с Гааном о новой работе, а также о фотоэкспериментах его дочери, снимок которой попал на обложку Angels & Ghosts.

— Где вы сейчас и чем заняты?
— У меня все отлично. В Нью-Йорке утро, но я уже давно на ногах. У меня сейчас сплошные репетиции: на следующей неделе играем концерты в Лос-Анджелесе.

— Мы уже знаем вас как вокалиста Depeche Mode и сольного исполнителя. Что вы думаете о себе как об участнике проекта Soulsavers?
— Хм… Вообще это все тот же парень (смеется). Для меня всегда большая честь поколдовать в студии с другими музыкантами. Soulsavers, в особенности композитор и продюсер Рич Мартин, очень талантливые ребята. Рич написал мне несколько лет назад, когда работал над альбомом The Light The Dead See. В итоге я спел на той пластинке, и с тех пор мы вместе. Самое классное в нашей работе — то, что у нас совершенно иной подход к записи, чем, скажем, у Depeche Mode. Теперь я могу выпустить на волю ту часть себя, которая уже давно рвалась наружу.

— Почему именно с Soulsavers вы записываете уже вторую пластинку? Наверняка есть и другие музыканты, которые мечтают с вами поработать.
— Не буду врать, мне правда очень везет: меня постоянно зовут писать песни и саундтреки к фильмам. Но я очень избирателен. Чаще всего мне предлагают проекты, которые так или иначе напоминают то, что я делаю в Depeche Mode. Но я же уже возглавляю лучшую группу на свете, зачем повторяться? А вот работа с Ричем — это совершенно новое поле деятельности: он играет на настоящих инструментах, у него поют госпел-исполнители, все для меня интересно и необычно.

— Журнал Q как-то назвал Depeche Mode «лучшей электронной группой всех времен». Было страшно выдернуть синтезатор из розетки и использовать на новой пластинке другие инструменты?
— Да не особо. Для меня инструмент — это просто инструмент: нечто, что помогает создать звук, а из звука сколотить мелодию. И я не признаю дискриминации каких-либо инструментов: если удается создать правильную атмосферу при помощи гитары — супер, работаем. А уж когда я оказываюсь в студии с другими вокалистами, особенно с госпел-братией, то вообще загораюсь и стараюсь найти новый подход к пению. Когда в музыке много «пространства», можно дать голосу разгуляться, а вокалисту же всегда интересно поэкспериментировать.
Но вообще к песням у меня подход всегда один, будь то Depeche Mode, Soulsavers или сольные работы: я слушаю мелодию, закрываю глаза, а в голове рождаются слова, которые наилучшим способом описывают то, что я слышу. Поэтому тексты и музыка для меня неразрывны. Думаю, поэтому я смотрю очень много кино: последнее время меня куда больше вдохновляют фильмы, чем музыка. Понимаю, это странно слышать от музыканта, но это факт.

— Какой фильм вас больше всего вдохновил в последнее время?
— Ох, надо вспомнить…

— Или сериал. Сериалы и кино сейчас на одном уровне.
— Точно. Но мусора на экранах полно! Вообще, сложно найти что-то, что нравится тебе на все сто. Чаще всего меня привлекают конкретные персонажи. Я недавно смотрел новый фильм Вуди Аллена («Иррациональный человек» — прим. «Медузы»), и там Хоакин Феникс играл профессора философии. Мне этот герой очень понравился: он вроде и особого смысла в жизни не видит, весь такой безнадежный и потерянный, но и чувства юмора не теряет. Я заметил, что лучшие идеи ко мне приходят после того, как я увижу на экране вот таких сумасбродных персонажей. Или же когда рассматриваю людей на улицах Нью-Йорка. Или когда сижу в кофейне и внимательно слушаю, о чем судачат за соседним столиком.

— Тексты на новом альбоме — это такие обрывки историй? Или они все-таки основаны на личном опыте?
— И так, и так. С одной стороны, я на этом альбоме копаюсь в себе, с другой — пытаюсь переварить то, что вижу вокруг. Ведь все, что я слышу в новостях и о чем читаю в газетах, в конечном итоге влияет на мое отношение к жизни и мое общение с близкими. Скажем так, в своих текстах я руководствуюсь личным восприятием общих тем.
У меня сложные отношения с окружающим миром — люди, события и порядок вещей частенько вгоняют меня в ступор. Так внешние факторы превращаются в душевные терзания. И тут я уже начинаю теряться в общении с теми, кто мне дороже всего. Причем их вины в этом нет: просто мне всегда было трудно почувствовать, что я в этой жизни нахожусь на своем месте.
Но на альбоме есть и другие песни — написанные в такие моменты, когда я чувствую себя неотъемлемой частью вселенной и полон надежд на светлое будущее. В общем, я как бы понимаю, что вот он я, я живу здесь и сейчас, но где-то в глубине души постоянно хочу убраться куда подальше. И вот именно с этим гадким ощущением я и пытаюсь разобраться при помощи музыки.

— Правильно ли я понимаю, что речь идет о конкретных проблемах со здоровьем? У вас ведь и инфаркты были, и зависимости. Название Angels & Ghosts [«Ангелы и призраки»] как-то с этим связано?
— Ангелы для меня — это близкие люди и моменты, которые определи меня как личность. А призраки — это воспоминания, которые тоже как-никак влияют на мое настоящее. Разумеется, все мои проблемы со здоровьем так или иначе находят отклик в музыке: я всегда буду понимать, что в моей жизни было полно историй, из которых я мог вообще не выбраться живым. Такое навсегда остается где-то глубоко внутри тебя. Порой я словно заново все это переживаю, хотя, казалось бы, все позади: у меня сейчас совершенно другая жизнь. Говорят же: «Одного бокальчика достаточно, чтобы стать засранцем» (смеется). Эта фраза отлично меня описывает.

— Как вы решили доверить дочери съемку обложки для альбома?
— Это вышло совершенно случайно. Дочь снимала меня для учебного проекта: нужно было сфотографировать одного человека, в котором уживаются самые разные личности и эмоции. Одна часть тебя полна агрессии, другая — страха, и так далее. Вот она и засняла меня, и сделала коллаж. Он лежал на нашем обеденном столе, когда в гости заглянул мой менеджер. Он к тому моменту уже слышал альбом, а тут увидел фотографии и воскликнул: «Дейв, это же отлично подойдет к твоей новой записи». Мы попросили у дочки разрешение использовать фото, а она, щедрая душа и истинный художник, говорит нам: «Я согласна при одном условии: если вы ничего не будете менять и не испортите мою работу!» (Смеется.)
Так что на обложке все именно так, как она сняла, а в буклете — жирная благодарность. Я ей очень горд. И она, конечно, должна быть счастлива: сейчас по всему Нью-Йорка висят афиши моего концерта с этой фотографией и огромной надписью «Распродано». Теперь куда она ни пойдет, везде видит свою работу.

— То есть ее первая выставка проходит на улицах Нью-Йорка? Неплохо.
— Вот и я ей о том же говорю! Постоянно напоминаю: «Ты еще школу не закончила, а твои работы видел уже весь Нью-Йорк» (смеется).

— В России Depeche Mode — одна из главных групп. Вы когда-нибудь думали, почему мы вас так любим?
— Скажу так: с Россией у нас всегда были особенные отношения. Знаю, что вы нас любили задолго до того, как мы впервые приехали к вам с концертом. И когда мы, наконец, доехали, то сразу поняли: «Ух ты, нас тут действительно ждали». Нам с Depeche Mode дико повезло собрать международную армию фанатов: удивительно, что люди в самых разных уголках земного шара находят в наших песнях что-то близкое им. В том числе в России. Надеюсь, скоро снова к вам приедем. Ждите.

Михаэль Агафонов

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #38 on: 14 October 2015 - 20:24:17 »
2015-10-14 - PIAS - Soulsavers' 'Kubrick' press release

[Edit: It turns out that Rich Machin already spoke about this release in March 2015, when it was still called 'Reconsidering The Madman'. See here:
http://www.6dft.net/2015/03/21/an-interview-with-the-soulsavers-pt1/
http://www.6dft.net/2015/03/25/an-interview-with-the-soulsavers-pt-2/]

http://www.depeche-mode.com/2015/10/14/soulsavers-are-releasing-another-album-soon-but-without-dave/
http://www.amazon.com/gp/product/B0160K0RJW?keywords=soulsavers&qid=1444838292&ref_=sr_1_8&sr=8-8

Soulsavers are releasing another album soon... but without Dave.

It seems Soulsavers have been busier than we thought: quietly, they just uploaded a new song on Soundcloud, out of the blue. Apparently a new album called "Kubrick" will be released on December 4th, containing instrumentals inspired by the films of Stanley Kubrick. The song 'Clay' has been uploaded a few hours ago:

https://soundcloud.com/piascooperative/soulsavers-clay

Soulsavers have stated in the past that they wanted to make more instrumental, soundtrack-esque albums, so we can't be too surprised, but nobody expected them to make two albums at the same time!

Full press release: http://www.peek-a-boo-magazine.be/en/news/2015/new-album-by-soulsavers-in-december/

Soulsavers will release their new album ‘Kubrick’ through San Quentin on 4th December. Self-produced and recorded at various studios around the world, including Sunset Sound, Real World and Air Studios, the album will be available on vinyl, CD and as a download. ‘Kubrick’ follows the release this month of a second collaboration with Depeche Mode’s Dave Gahan. Entitled ‘Angels & Ghosts, the album is released through Columbia Records on 23rd October.
“Like a lot of people, I have phases of obsession, whether it’s about albums, musicians or film directors”, admits the quietly laconic Rich Machin, one half, alongside Ian Glover, of esteemed production duo and orchestral rock combo Soulsavers. “A while ago, I quite casually started revisiting some of Stanley Kubrick’s films, and pretty soon I was watching them all. I found myself really relishing Kubrick’s amazing attention to detail and how each film had it’s own completely unique mood. I’d wanted to make an instrumental record for ages… I found I could draw on these different moods as starting points for the music.”
Thus was born ‘Kubrick’, an extraordinarily poignant, unashamedly beautiful instrumental Soulsavers album whose sumptuous strings, opulent woodwinds, resonant drums and soaring organ, piano and guitar melodies offer an often subtle, sometimes epically cinematic seduction. Each of the album’s eight, dextrously arranged essays is named after a different character from the iconic oeuvre of maverick moviemaker Stanely Kubrick, but, Machin is keen to point out, the album is not so much a musical homage to the director’s films as a journey into the kinds of emotional landscape and all-embracing atmosphere the great auteur delighted in creating.
‘Kubrick’ is an album whose sonic luxury is matched by its intensity of feeling and the immediacy and raw emotion of Machin’s writing and arrangements. “With classical or orchestral music, I think there can sometimes be too much of a sense of perfectionism; it can be sonically amazing but rather sterile and lifeless to listen to”, says Machin. “We wanted to capture the spirit and immediacy of a rock’n’roll or band record, and not try to overwork everything. We didn’t want to Pro-Tools it to death… If a take had some minor technical flaws but had the right feeling, we’d use it anyway. I actually like human noises and textures in music. I like it when you can hear the viola player breathing…”
Designing bespoke, uniquely immersive recording experiences has been Soulsavers’ calling for a decade and a half, now. Their story begins at the turn of the millennium, with Messrs. Machin and Glover teaming up as a production and remix unit before embarking on their own material. Their 2003 debut album, ‘Tough Guys Don’t Dance’, expanded their remit into song, with vocals from Josh Haden, of slow-core combo Spain, while the ensuing, critic-enchanting ‘It's Not How Far You Fall, It's the Way You Land,’ from 2007, wedded gospel, rock, jazz, country and more into a uniquely simmering stew, topped off with saturnine vocals from erstwhile Screaming Trees frontman Mark Lanegan, alongside contributions from The London Community Gospel Choir, Will Oldham and Doves' Jimi Goodwin.
‘Broken’ followed in 2009, cementing the band’s reputation and garnering widespread encomium as Mark Lanegan once again fronted the songs, alongside Will Oldham, Spritualized’s Jason Pierce, Faith No More’s Mike Patton, Richard Hawley and the Butthole Surfers’ Gibby Haynes. 2012’s gleamingly produced ‘The Light The Dead Sea’ offered another departure, with Lanegan’s frontman baton being handed on to Depeche Mode vocalist, and avowed Soulsavers fan, Dave Gahan – the two combos having toured together in 2010.
Aside from the albums, Soulsavers’ music has been, and continues to be, regularly aired on prime-time television shows such as Grey’s Anatomy, CSI: NY, Lie To Me, Mercy, Eastbound & Down, In Treatment and Friday Night Lights, among many others.

Tracklist:
1 DeLarge
2 Clay
3 Torrance
4 Fax
5 Joker
6 Hal
7 Mandrake
8 Ziegler

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #39 on: 15 October 2015 - 21:55:31 »
2015-10-15 - NPR (US) - First Listen: 'Angels & Ghosts'

http://www.npr.org/2015/10/14/447246900/first-listen-dave-gahan-soulsavers-angels-ghosts
http://www.npr.org/player/v2/mediaPlayer.html?action=1&t=1&islist=false&id=447246900&m=448575751

First Listen: Dave Gahan & Soulsavers, 'Angels & Ghosts'
ANDY BATTAGLIA

Dave Gahan has sung about a soul that needs saving since his earliest murmurings as the frontman of Depeche Mode. Now, he's recorded his second collection of collaborative songs with Soulsavers since teaming up with the U.K. production enterprise in 2012. The first release was solely a Soulsavers project by virtue of its billing, with Gahan presented as a contributor of vocals to all songs that weren't instrumentals. But Angels & Ghosts puts Gahan's name — and his searching, dependably anguished cry — out front for all to behold.
Angels & Ghosts is nothing like a Depeche Mode album in terms of atmosphere, with a dusty, sparse desert-rock sound that couldn't be less electronic. Earthiness is the gambit instead, with Gahan humming in the opening few seconds as if he's a weathered old bluesman readying his throat for an exorcism. "Shine" sets the template from the start: gritty guitar riffs, loping rhythms and a spirit that glows ("There's light here, and it shines on you") through even the darkest moods. "You Owe Me" moves even more slowly, with Gahan sounding a bit like the ghost of Jim Morrison in a trippy, menacing cantina before "Tempted" fills out around a snaky guitar part and vocal harmonizing that evokes younger guns like Sharon Van Etten and Midlake.
Most of the album revolves around a formidable mix of electric guitar and electric piano, with gospel-inspired backing vocals summoning a sense of scale that swells. "Don't Cry" calls on all the elements at a forlorn speed that allows each of the pieces to make for maximum rock drama.
There's plenty of space for Gahan to haunt with words that tip toward both loss and salvation. In "All Of This And Nothing," after equating himself with the dirt, the sun, a river and a storm, he sings, "I'm all of this and nothing" as if the chance to voice such a realization makes up for the ambiguity within it. In "One Thing," he's on to singing about "life on Mars" with a spirited sense of communion. But Earth, with all its grit and grief and grace, seems to be where he remains most at home.

First Listen: Dave Gahan & Soulsavers, 'Angels & Ghosts'
Shine
You Owe Me
Tempted
All Of This And Nothing
One Thing
Don't Cry
Lately
The Last Time
My Sun

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #40 on: 16 October 2015 - 20:58:52 »
2015-10-16 - Le Matin (Switzerland) - «Je fais de la musique qui m'émeut»

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10208106451520092&set=o.120477161340790&type=3&theater

http://www.lematin.ch/people/Dave-Gahan-Je-fais-de-la-musique-qui-mmeut/story/24775033

Dave Gahan: «Je fais de la musique qui m'émeut»
INTERVIEW — Le chanteur s’est extirpé de Depeche Mode pour composer et poser sa voix sur un magnifique album de Soulsavers, qui sortira le 23 octobre.
Par Laurent Flückiger

En 2012, «The Light the Dead See», première collaboration entre Dave Gahan et Soulsavers, était acclamé par la critique. Le leader de Depeche Mode et le projet de Rich Machin ont remis le couvert. «Angels & Ghosts» (distr. Sony Music), neuf morceaux inspirés notamment par le gospel et le blues, souvent sombres, vous fera frissonner cet automne. Nous avons joint par téléphone le chanteur à la voix impériale à New York, où il vit.

Dave, comment a débuté cette nouvelle collaboration avec Soulsavers?
Quand nous avons terminé l’album précédent, nous n’avons jamais vraiment arrêté d’écrire. C’est une suite naturelle, pour être honnête. Nous avons en quelque sorte développé ce que nous avions fait lors de notre première collaboration.

A quel point est-ce important pour vous de travailler avec d’autres gens à ce stade de votre carrière?
C’est très important. Pour grandir, un artiste doit sortir de sa zone de confort et aller au-delà de ce qu’il croit être. J’ai travaillé avec beaucoup de gens et ils m’ont influencé. Après toutes ces années, c’est essentiel pour moi de sortir de Depeche Mode.

Vous avez dit dans une interview que votre collaboration vous avait en quelque sorte sauvé la vie…
C’est le cas de la musique en général. C’est grâce à elle que je me sentais bien déjà lorsque j’étais très jeune. Et aujourd’hui encore plus. Lors de l’écriture et de l’enregistrement, je crois que je me retrouve. Avant même qu’«Angels & Ghosts» soit terminé, j’ai réalisé ce que les chansons représentaient pour moi: elles me font voir ce qu’il y a autour. C’est comme si j’écris sur une tempête, ça signifie sans doute comment je me sens. Je ne sais pas, les chansons sont des choses étranges… Elles semblent parfois s’écrire toutes seules et tu dois juste essayer d’en faire partie.

Quelle a été votre méthode d’écriture?
C’est vraiment difficile à expliquer. En général, Rich m’envoyait un morceau de musique, des accords de guitare, des notes d’orgue. Pour moi, ça devenait quelque chose de visuel. En fait, à partir d’une atmosphère je vois des mots. Parfois c’est rapide, parfois non et je dois lutter pour que ça prenne forme. Avec Rich, c’est rapide. Je suis mon idée initiale. Avec lui, j’ai appris que je ne voulais pas trop diriger, je veux être guidé par la chanson. Si ça a du sens…

On vous a découvert une tumeur il y a six ans. Est-ce que votre maladie a influencé votre écriture?
Je crois bien. La vie parfois te fait des coups tordus et ça m’a rendu attentif. (Rires.) Il y a six ans, quand c’est arrivé je m’attendais à tout sauf à ça. Parfois, j’ai fait des erreurs et j’ai appris d’elles. Mais là, c’était quelque chose que je ne pouvais pas contrôler et j’ai dû faire avec. Je touche du bois, ma santé est bonne. Oui, ma maladie m’a influencé. Je crois que je suis toujours en train de chercher à expliquer les choses qui arrivent dans ma vie personnelle et dans le monde. Quand je mets tout ensemble, je me rends compte que la seule chose que je contrôle est qui je suis vraiment. Est-ce que je fais vraiment du mieux que je peux? Est-ce que je peux plus? Je vois ça en particulier avec ma famille: c’est là où je partage le plus de joie et les moments difficiles. (Rires.)

Vous avez sorti deux albums solos. En quoi diffère ce disque avec Soulsavers?
Rich est producteur, musicien et il écrit des chansons. Nous avons décidé d’appeler ce disque Dave Gahan & Soulsavers parce que ma voix, la mélodie et mes mots dictent en quelque sorte la direction des morceaux. Mais je n’aurais pas pu le faire sans Rich. C’est lui qui a créé l’atmosphère. Vous savez, même pour les chansons que j’ai écrites auparavant il y avait un travail d’équipe. Je sais qu’ils sont désignés comme des albums solos, mais ce sont des collaborations.

Votre musique sonne toujours plus blues. Quels sont vos rapports avec ce genre?
Je cherche à faire de la musique qui m’émeut et touche les gens et le blues, la soul et le gospel font partie de ce que j’ai entendu de plus excitant. Ça me fait me sentir bien, mais je ne sais pas d’où ça vient. Le groupe que j’écoute en ce moment, Alt-J, c’est du gospel électronique!
Est-ce que, parfois, les sons électroniques vous fatiguent? Ça dépend comment c’est fait. Il y a une chose qui me fatigue un peu, c’est quand ça prend trop de temps en studio. Pour le dernier album de Depeche Mode, Martin (ndlr: Gore) a passé du temps sur toutes les différentes séquences et, en fait, le son ne change pas vraiment de l’idée initiale. Mais c’est quelque chose qui lui a plu d’expérimenter. Je dois être patient. (Rires.) Pour moi, quand il y a une idée, j’ai envie de la travailler de suite. Vous perdez cette spontanéité si vous surproduisez.

Qu’a pensé Martin de votre album?
Je sais qu’il a aimé le morceau «All of This and Nothing». Mais nous n’en avons pas discuté. Il faut lui demander!

Est-ce que le retour de Depeche Mode en studio ou sur scène est déjà agendé?
Il n’y a vraiment pas de planning pour l'instant.

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #41 on: 17 October 2015 - 17:10:14 »
2015-10-17 - Yahoo (US) - Dave Gahan Exclusive Interview

https://screen.yahoo.com/dave-gahan-exclusive-interview-011613540.html
https://livenationpresents.yahoo.com/post/131321863459/dave-gahan-at-53-im-doing-the-best-work-ive

Dave Gahan at 53: ‘I’m Doing the Best Work I’ve Ever Done’

The Depeche Mode icon talks about his second album with side-project Soulsavers, his fascination with spirituality, and his secret to longevity in the music business.

On Monday, Oct. 19, at 9 p.m. PT/12 a.m. ET, Yahoo Live will live stream Dave Gahan & Soulsavers’ concert from the Theatre at Ace Hotel in Los Angeles. Tune in HERE to watch!
“It amazes me, actually, that I’ve gotten away with it for this long,” laughs iconic Depeche Mode frontman Dave Gahan, sitting with Yahoo Music, as he reflects on his 35 years in the music business and discusses his epic second gospel/space-rock album with U.K. production duo Soulsavers, Angels & Ghosts. “When I first began as a teenager, when I was like 18 or 19, I thought maybe at best by 25, it would all be done. And here we are today. I’m still making music – and making the kind of music that I want to make. That’s more important than anything else.”
Angels & Ghosts, the searing, psychedelic follow-up to 2012’s Gahan/Soulsavers collaboration The Light the Dead See, is a departure from Gahan’s work with his legendary synth group, but Gahan’s brooding, booming baritone is unmistakable. And there’s no doubt that the project will inspire Gahan when he reconvenes with Depeche Mode to begin work on their next album in 2016.
“When I work outside of my band… it really challenges me. That’s not to say that Depeche Mode doesn’t challenge me; it really does,” says Gahan. “But it’s different… I think when I work outside that relationship and then I come back, it really enhances what I do with Depeche Mode. It enables me to stretch as a musician and as an artist, out of my comfort zone, and to do things that I wouldn’t normally do.”
Religious imagery is common in Gahan’s overall body of work – think Depeche titles like “Personal Jesus,” Songs of Faith and Devotion, and Playing the Angel, as well as the band name Soulsavers itself – and Angels & Ghosts’ evangelical sound definitely continues this theme. It’s an interesting direction for man who survived heroin addiction, a suicide attempt, a several other near-brushes with death in the ‘90s, and who eventually experienced his own salvation and redemption.
“That does come into it, that sort of imagery that’s around religion – and religions,” Gahan says of his musical inspirations. “To me, it’s more the sort of spiritual side of things, this feeling that there is something else. I sort of jump between the two things – that there isn’t and that there is. That there’s a force out there in the world that is calling out to us to do something about everything that we’re doing here on our planet, but we seem to ignore it. We seem to choose to ignore it, because, you know, we’re human. But I think it kind of creeps on the songs and into the music… when I’m writing songs, if I allow it, I think that force, whatever that is out there, which I try and sort of listen to, it comes through the music… It’s music that will make you feel something, and when that happens, it’s kind of magical.”
As for the Soulsavers’ album title, Gahan explains: “The angels and the informers, there’s stuff that’s around you all the time, and we get these sort of messages. We get informed of the way we should be leading our lives, but we choose to do something else… And ghosts are memories, and it’s all we really have. It’s the only thing we get to leave this place with. It’s the only thing that matters, really. Memories inform us. So that’s really what Angels & Ghosts means to me.”
After everything he’s been through, incredibly, at age 53 Gahan is still brimming with energy and enthusiasm for his art (and for other people’s art, whether it’s film, the paintings he encounters during his museum visits, or one of his current favorite bands, Algiers). He admits, “I don’t feel like my age, if that makes any sense. Physically, I do sometimes… But [I try to] keep youthful, if that’s the right word, in my mind, and in my dreams. And in my imagination. To me, that’s where I spend a lot of time – in this fantasy world.
“I feel I’m lucky to do this, I really do, after all these years. I feel very fortunate. I feel like I’m at a point in my life where I’m actually doing the best work I’ve ever done. I don’t know when that’s going to end – and it will come to an end at some point – but right now I feel like I’m on some kind of roll.”
(Video interview conducted by Lesley Zimmerman)

2015-10-17 - Frankfurter Neue Presse (Germany) - Von Engeln Und Geistern

http://www.ebay.de/itm/Dave-Gahan-Depeche-Mode-Interview-/331685561169

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #42 on: 17 October 2015 - 19:33:46 »
2015-10-17 - Repubblica (Italy) - "In fuga dai Depeche Mode canto il mio inferno"

[Uploaded by Rosanna Sena in Facebook group ‎'Raduno Devoti Depeche Mode Italia'.]

http://www.repubblica.it/spettacoli/musica/2015/10/17/news/dave_gahan_in_fuga_dai_depeche_mode_canto_il_mio_inferno_-125294785/

Dave Gahan: "In fuga dai Depeche Mode canto il mio inferno"
di di CARLO MORETTI

Esce "Angels & ghosts", nuovo album con i Soulsavers. Il 4 novembre a Milano il primo live con il duo inglese

ROMA - TRA rock e gospel, pieno com'è di angeli, demoni e fantasmi, Angels & ghosts vola decisamente alto. Un disco per raccontare fallimenti e cadute ma anche, per fortuna, di salvifiche risalite verso la luce. Chi canta ne sa qualcosa: dopo essere sopravvissuto all'eroina, Dave Gahan è oggi una delle poche rockstar ancora in attività davvero degne di questo nome. Tra l'altro non ha mai cantato così bene come in questo suo secondo album con il duo inglese dei Soulsavers, ennesima boccata d'ossigeno fuori dal recinto dorato dei Depeche Mode.

L'album uscirà il 23 ottobre e sarà presentato in un tour di sei date che dopo Los Angeles, New York, Londra, Berlino e Parigi si concluderà il 4 novembre al Fabrique di Milano. "Sarà il mio primo tour con i Soulsavers " dice Gahan al telefono da New York, "e se le cose andranno bene come spero, altre date si aggiungeranno".

I Soulsavers sono la sua nuova band?
"Credo sia sbagliato rimanere bloccato in una sola formula, mi piace variare, sentirmi libero di provare cose nuove. Con i Depeche Mode riempiamo gli stadi, siamo una cosa meravigliosa che adoro, ma amo fare anche altro: è come quando sei di fronte a una scatola di cioccolatini e ne vuoi provare sempre uno. Non so ancora che forma potrà prendere lo show con i Soulsavers ma penso che ritrovarci sul palco in dieci con tre cantanti gospel, renderà il nostro suono davvero potente".

"Angels & ghosts" è attraversato da una tensione verso l'alto: lei è religioso o lo è diventato?
"Non posso dire di essere religioso però penso a me stesso come la parte di un meccanismo più grande. Sono alla ricerca di qualcosa, sento il desiderio di essere migliore anche se non so bene come. E mi muovo tra l'ego sproporzionato della mia vita di musicista sul palco e l'idea di me come una nullità, polvere sotto le scarpe di qualcun altro, come canto nel brano All of this and nothing. L'album Angels & ghosts significa proprio questo: guardare fuori di me alla ricerca di qualcosa. Gli angeli sono dappertutto qui a New York, ci circondano e ci aiutano. I fantasmi sono invece la memoria delle cose passate".

In alcuni brani sembra risuonare lo stile Depeche Mode.
"Io e Martin Gore scriviamo in un modo simile, molto lirico. Se si ascoltano canzoni dei Depeche Mode come World in my eyes o Welcome to my world o Walking in my shoes , sono brani fortemente spirituali che mi hanno molto influenzato. Proprio ciò che desidero fare, scrivere canzoni che possano emozionare chi ascolta. Qualche volta mi riesce e credo anche in questo album: ad esempio, Shine è diventata più grande di me".

Come sceglie a chi destinare le canzoni che scrive, tra Soulsavers o Depeche Mode?
"Ciò che distingue i Soulsavers dai Depeche Mode è il fatto che con i Depeche Mode quando porti un'idea nello studio di registrazione devi sapere che verrà sviluppata da altri. Con i Soulsavers, invece, si segue l'idea fino in fondo senza dover necessariamente aderire ad un certo suono, si tratta semmai di trovare i musicisti giusti che possano eseguirla e realizzarla perché suoni al meglio".

Nel video di "All of this and nothing" c'è una serie di immagini molto forti con lei in primo piano: sta urlando, tiene la bocca aperta e mostra i denti incapsulati d'oro come quelli di un rapper.
"Quelle immagini me le aveva scattate mia figlia Stella, che ha 16 anni, per un compito scolastico. Quando le ho chiesto se potevamo utilizzarle, Stella mi ha risposto: per me va bene, ma non le potete cambiare. Insomma, se n'è uscita da vera artista. Le abbiamo selezionate anche per la copertina, funzionano alla perfezione con il
feeling dell'album. Vogliono dire mettere in scena le diverse voci che si hanno dentro e non aver paura di mostrarsi per come si è. Se poi qualcuno pensa che quei denti incapsulati siano un lascito della mia lunga dipendenza dall'eroina, per me ognuno è libero di farlo".

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #43 on: 18 October 2015 - 18:42:51 »
2015-10-18 - Bild (Germany) - So gut ist Dave Gahan ohne Depeche Mode

[Taken from a site that illegally uploads newspapers as PDFs.]

http://www.bild.de/unterhaltung/musik/depeche-mode/frontmann-dave-gahan-wie-gut-ist-er-solo-43038310.bild.html

EXKLUSIV-GESPRÄCH MIT DEM SYNTHIE-POPSTAR
Wie gut ist Dave Gahan ohne Depeche Mode?
ohne Depeche Mode?
Der Synthie-Popstar schreibt den Soundtrack seines Lebens. Und der klingt düster
VON DANIEL SCHAUFF

Dass Dave Gahan (53) noch lebt, ist erstaunlich. Drogenexzesse, Suizidversuch, Blasenkrebs übersteht nicht jeder. Aber Dave Gahan scheint ohne Verfallsdatum, wie Depeche Mode, diese Synthie-Popband, deren Frontmann er ist.
Musik ist die einzige Sucht, die Gahan geblieben ist. Und er lebt sie aus, diesmal solo. „Angels and Ghosts“ kommt am 23. Oktober auf den Markt und hört sich an wie der Soundtrack zu seinem Leben – düster.

„Ich finde die Musik aufbauend“, entgegnet Gahan. „Aber vielleicht hören Sie ja lieber Taylor Swift?“
Er singt Zeilen wie „Ich bin der Schmutz unter deinen Füßen“. Die Melodien sind schwer und langsam. „Doch, ja, es ist düster, aber nicht deprimierend“, räumt er ein. Die vielen Pausen mitten in den Songs seien zum Nachdenken. „Ich wollte, dass es es sich anfühlt, als würde man den Antrieb verlieren.“
Du fühlst, wie die Zeit an deine Türe klopft, singt Gahan in einem Lied. So wie er sich gefühlt haben muss als er die Diagnose Blasenkrebs bekam. Sechs Jahre ist das her. „Es geht auch um einen Freund, der gerade das durchmacht, was ich zu dieser Zeit erlebt habe.“
Sein Gesang, seine unverkennbare Stimme sollen neuen Antrieb geben. „Hinter den dunkelsten Wolken scheint immer die Sonne“, singt er. Und: „Es wird alles gut.“
Gahan stand nach der Krebs-OP schnell wieder auf der Bühne, weiß scheinbar genau, wie man wieder auf die Beine kommt. Und wer ihm geholfen hat. „Segle mit mir, wir können fortfliegen. Lass uns zusammenbleiben und alles hinter uns lassen“, singt er.
Und sie ließen alles hinter sich, Gahan und seine dritte Frau Jennifer. Aus dem Skandal-Musiker ist ein Familienmensch (zwei Kinder, ein Adoptivkind) geworden. Die Texte auf „Angels and Ghosts“ erzählen auch davon. Und sind tatsächlich aufbauend, wenn man ihn kennt.
In den kommenden Wochen ist Dave Gahan auf Tour, am 30. Oktober in Berlin. „Die Konzerte waren innerhalb von einer Stunde ausverkauft“, sagt er. Und er wirkt dabei trotz schwarzer Klamotten, Tattoo übersätem Körper und skeptischem Blick auch mit 53 wie ein Teenager, der den Rockmusiker nur gibt.

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #44 on: 19 October 2015 - 18:04:56 »
2015-10-19 - Electronic Beats (Germany) - AN INTIMATE CONVERSATION WITH DEPECHE MODE’S DAVE GAHAN

http://www.electronicbeats.net/dave-gahan-interview-2015/

AN INTIMATE CONVERSATION WITH DEPECHE MODE’S DAVE GAHAN
Dave Gahan talks about his forthcoming 'Angels & Demons' LP with Soulsavers. We're presenting their sold-out Berlin tour date, and you can win tickets here.
BY MAX DAX

It’s been a while since we caught up with Dave Gahan. In the two years since we chatted with the Depeche Mode staple for our print magazine and sent Max Dax to record a video interview with him, Gahan has returned to the studio with UK songwriting duo Soulsavers to create a new album. Angels & Ghosts will appear in stores on October 23, and the release-related celebrations start tonight with the first of a six-date international tour in Los Angeles, California. That’s where he was stationed when Max Dax (who also recently spoke to Gahan’s Depeche Mode partner Martin Gore) gave him a call to look back at the past and reflect on how far he’s come. Buy tickets to the tour, which hits New York, London, Berlin, Paris and Milan, here. The Berlin date on October 30 is already sold out, but you can enter to win tickets by marking yourself down as “attending” our Facebook event page. If you miss out, you can attend the show from home via our live stream.

Max Dax: Mr. Gahan, how are you? It’s midnight in Berlin, the autumn rain is falling, I’m sitting in my kitchen and the city is asleep.
Dave Gahan: I’m in Los Angeles right now. It’s 3 p.m. here.

Are you still living in Manhattan? Or have you moved to L.A.?
I live in New York, but I used to live in Los Angeles for about seven or eight years. I moved here in 1989. In 1997 I relocated to New York, and I’ve been there ever since.

You own a studio in Lower Manhattan.
Yes. I mean, it’s rather more a small working room. But in New York you gotta get what you can in terms of space. And in that sense I’m very fortunate to have a space there and to have Kurt Uenala, with whom I collaborate. He’s pretty much there all the time, and that’s where we write songs together. We’ve actually recorded a lot of stuff there, a lot of vocals, especially for the last couple of Depeche Mode records. And, of course, we also recorded the last two Soulsavers albums there.

In other words, you feel comfortable there, within your own four walls.
Absolutely. And I especially love to record with Kurt. He’s recorded most of my vocals for the last seven or eight years now. When you’re working with your voice, it’s always very important to feel comfortable. Otherwise you can’t feel inspired or free to do things that you might not usually do. I like to be able to experiment with my voice. I like to try out different types of microphones and pre-amps, and Kurt’s very good at setting that up for me so that I can literally walk into my room at any time I feel inspired and to be able to record ideas.

There’s a reason why I asked you about New York and Los Angeles: you’ve lived in American cities, but you were born and raised in England. America has such a strong musical tradition, and it’s deeply rooted in Irish and the Scottish traditional ballads as well as the African-American heritage of the blues and gospel. How do you adapt to that?
I find blues and gospel—and let’s not forget jazz—very inspiring. All this music comes from America, and New York City really represents that in many ways. When I moved to Manhattan, I finally could really understand the music of John Coltrane, for example. “A Love Supreme” suddenly made more sense to me musically. It’s the sound of New York, you know? Jazz is the sound of New York. And apart from that, blues and gospel music, to me, is where everything began. Combining these musical influences in what we do with Soulsavers, and even in what we do with Depeche Mode, feels like a natural conclusion.

In addition to downbeat blues and gospel, I hear a third strong influence on your new record: a David Lynch kind of Twin Peaks twang.
That’s very intuitive of you. Your question confronts me with the visual aspect of the music I’m doing. The music I do with the Soulsavers is very visual, if not filmic, and it touches this aspect of America that most of us don’t get to see that much. Many people don’t get to see that much of America besides New York and Los Angeles, but there’s a big, huge Americana that exists in between these two cities! These landscapes and these amazing, large areas of land that seem to go on forever. I’m inspired by that. Sometimes I have an empty feeling as well. Visual emptiness and sometimes very beautiful silence—that’s where the inspiration really comes from.

Did you travel the hinterlands of Americana to feel what you’re describing?
Well, of course, over the years I’ve crossed the U.S. many times with Depeche Mode. But I’ve also done a little bit of traveling myself. I just feel very inspired by the visual side of what you can hear in American music. When we talk about my music, we have to talk about influences that express feelings that’re deep within your soul. And these feelings ask questions about who we are, or “Who am I?” Especially when you consider that you face what’s going on around in the world around you. You ask yourself, “What does it all mean to me?”

So you’re basically reckoning with the human condition on your new songs.
I believe so, yes.

Let’s focus for a moment on a new song that you’ve recorded. It’s called “One Thing”.
Why did you pick that particular one?

“Just lay down next to me / And we can watch these tasteless shows on our TV”. That’s genuinely evocative songwriting to me.
Thank you for saying that. In this song in particular I’m trying to show some vulnerability and how I feel about life and the world that surrounds us. I wanted to show that particular balance between vulnerability and beauty. To me, the beauty comes in the melodies and in their reflection in the lyrics.

In the song you also quote David Bowie’s famous line “Is there life on Mars?”
Of course I am referring to that Bowie song. It still means a lot to me. I can still play that song and I can still hear a person who’s lost. But at the same time, I can see this beautiful landscape he’s lost in, and how we desperately try to find things to numb ourselves from the way we feel. And today, of course, television is what we find ourselves sitting in front of and watching addictively for no apparent reason, other than to numb us from our real feelings. Having said that, music really enables me to dig deep into my soul, and with this record I think I really have allowed myself for the first time to just appear, rather than edit it too much or push it too far in a certain direction or for you, as the listener, to be steered in any particular direction. I wanted to contrast a lot of things in the new songs — the beauty of melody and the open space of introspection. This may have led to, I guess, some dark lyrics. But such is life, isn’t it?

You’re basically saying that, in our digital present, we’re losing our spirituality.
That’s so true.

But you have an answer ready. In the chorus of “One Thing” you sing, “You need just one thing: love.”
It’s weird because at some point a song takes on a life of its own. All of a sudden the song becomes much bigger than any idea you ever had about it when you started writing it. It leads you into a melody, or in this case a word—love—that maybe is something that I’m still desperately trying to find. I know that’s the truth. I know that word encapsulates everything we really should be. But sometimes I feel so far away from that, you know? We’re all here on this planet together, and you can’t possibly be unaffected by what goes on. I feel fortunate that I can put these feelings into music and I feel very privileged to have a partner like Rich Machin, who melodically, structurally and song-wise is on the same page as me.

“One Thing” seems to embrace the world with empathy. We’re all getting older. Would you say that you’re now looking at the world as an adult person?
You know, on one hand that’s true, and getting older is a fact to me. But also the truth is that I sometimes feel that I’m just not there. But I want to be. And my hope is that the listener can reflect on that feeling. When was the last time that you asked yourself, “How do I feel about love? Do I feel love? Do I love people? Do I give the best I can? Am I kind?” You know, all these things. More often than not, I’m not so sure about myself. But I am sure about it when I’m lost in a song like that. I’m just a small part of it, as the song itself has become so much greater eventually. Love is like that. You have to hang in there and you have to believe it. At the end of the day, all this destruction that we cause around us and within us ultimately is all that we are left with. Love is the only thing that holds us together. I’m getting older and I have younger children, and hopefully they will have children too. But what kind of world are we bringing them into? I don’t know. For me, music has always been the key to feeling as though I belong, and it continues to do that.

Would you say you’ve become more empathetic over the years?
I think so. You get beaten down. I beat myself down pretty hard for a while and then I gave up on that habit. I’ve been fortunate enough in the last 20 years. I feel like I’m slowly sobering.

But you don’t regret the experiences of having beaten yourself pretty hard—or do you?
No, I wouldn’t like to miss anything, of course. This is my life.

It was a life in the limelight almost from the beginning.
Everything was public from the beginning. When Alan Wilder left Depeche Mode, it was basically Martin and me. Martin and I had to become something together, and we’re still becoming that. That’s still a work in progress. Yes, we’re making music together and then we perform that music. And we’re very much aware of how much the music has touched people. We see it in the concerts and we feel it onstage. But I think Martin and I still have this thing between us. It’s still two people coming together with music, but at the same time we’ve also always been very separate—even musically. But that’s also what makes Depeche Mode so interesting, musically. It’s that struggle between us, I believe.

You could call it a struggle, or you could call it yin and yang.
I would be interested how it’d sound if you actually mashed our last two records together. Martin did an album called MG. Like me, Martin is a big fan of blues and gospel music. But he’s also a big fan of turning something inside out, taking those elements and then doing something completely different with them musically, simply to make it interesting for himself. But within the band, of course, these two elements come together. This has always been a challenge for whomever we work with. On Delta Machine, for instance, it was Christoffer Berg, who’s most known for his work with Fever Ray. It turned out to be a great collaboration because Chris brought an excitement and enthusiasm to the recording sessions that I think wouldn’t have been there otherwise. And certainly he and Martin became like a sort of partnership, having fun and creating with their electronics. I think I brought in an element of soulfulness or a feeling of human vulnerability to this organized backdrop. Actually, a lot of life is like that. We try and organize everything perfectly so that we can have the perfect day, but of course it’s totally disorganized. It’s total chaos. Depeche Mode’s music has always pushed the envelope of what pop music “should” sound like. We’ve always kind of been on the outside of pop somehow.

As compared to Depeche Mode, how was working with the Soulsavers?
Well, it’s a collaboration, and that’s the only similar thing. When Rich and I write together, I might have melodies in my head or a particular phrase or a vocal line—something that’s buzzing around in my head. And Rich will send me these guitar lines or organ parts that he puts in an atmospheric ambience. They’re always very sparse and loosely arranged, and for some reason the sound of it inspires me. From there I live with these guitar and organ lines and try to listen to whatever words or shapes pop up into my head. And then I try to combine it all by singing these words onto the music. I often find that the song begins to write itself. Working with the Soulsavers is much less structured than working with Depeche Mode. When I wrote with Kurt Uenala on Delta Machine, everything was a lot more organized in terms of structure.

Why is that the case?
Maybe because I have an idea of what I think a song presented to Depeche Mode should sound like, whereas I don’t feel that pressure with the Soulsavers. You have to present something to the producer and to Martin and whoever is working on the record. They are all there to hear this finished idea before you even discuss it being recorded for Depeche Mode. With Soulsavers, I can present sketches and ideas because I know that my song will develop over the course of time, and all I have to do is to follow it. I really don’t know how a song is going to sound until it’s finished.

And now you’re going on tour with the Soulsavers.
I can’t wait to be onstage again.

The tour schedule reads like the ultimate rock star tour: Los Angeles, New York, London, Paris, Berlin, Milan. Only Tokyo is missing.
Yeah, that would have been the world in a week. But in all honesty, the reasons for keeping this tour short were mainly practical. First of all, I don’t wanted to spend another six months just touring around the world. This record feels maybe too personal. So we came up with this idea to play these small but interesting venues and theaters and to put together a band. There will be ten musicians onstage including myself and three gospel singers.

So, it’s quite a big production.
Ten people is a big band, but it’s not a big production with visuals, films, lasers or a fancy light show. It’s really just about the music. We will play the songs from the two records that we’ve made together. There will also be a few little surprises at the end of the show, if we feel that way. But it’s more or less about showcasing the two records that we’re very proud of. The idea of leaving home for another year or so just doesn’t appeal to me at all at the moment. It terrifies me. At the moment, this is the best I can do.

You wouldn’t see your children.
Exactly. They’re growing up fast. Being away from home for months can be crucial. I have two sons who have left home, but I have also a daughter who just turned 16, and she’s still at home. There’s not much time left until she goes to college, so I really want to be around. I’ve spent a lot of time in their lives away from them. And when I’m not on tour I can also continue to work on other stuff. Doing only six shows is quite expensive, and we have to still rehearse like we’d go on tour for a year. But that’s the price I gotta pay, I guess.

Buy tickets to Dave Gahan and Soulsavers’ tour dates on Gahan’s website, and enter to win tickets to the sold-out Berlin gig here.