Depeche Mode Television Archives Forum

Author Topic: 2007: Recoil's SubHuman  (Read 39784 times)

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
2007: Recoil's SubHuman
« on: 24 February 2012 - 01:24:38 »
This thread contains all news items regarding Recoil's SubHuman release.

If you know of/ have any news items that should be in here but aren't, please let me know.
2017-06-30: Photobucket has disabled external image hosting, all scans will have to be re-uploaded on another site.

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
Re: 2007: Recoil's SubHuman
« Reply #1 on: 24 February 2012 - 01:26:36 »
2003-12-09 - Side-Line (Belgium) - Exclusive Alan Wilder interview in Side-Line

http://www.side-line.com/news_comments.php?id=354_0_2_0_C

Exclusive: Alan Wilder interview in Side-Line #46
The whereabouts of Alan Wilder must have been one of the hottest topics on the Depeche Mode webboards around the world for the past three years. Late November 2003 Side-Line was given the opportunity to have an interview with the man who was not only responsible for topnotch productions of his own project Recoil, but also for the sound we know from such classic Depeche Mode albums as "Black Celebration", "Music For the Masses", "Violator" or yet "Songs of Faith and Devotion" to name just a few. After his most recent solo album "Liquid" (2000) under the Recoil moniker it became quiet around Alan Wilder. He now breaks the silence in an exclusive interview for Side-Line in which he talks about his current passions, his work with Paul Kendall aka PK on the recently released "Capture" album by The Digital Intervention (a new project by Paul kendall and Olivia Louve), Mute and last but not least, the future of Recoil. Out in early January, you can pre-order this issue right now in the Side-Line shop.
2017-06-30: Photobucket has disabled external image hosting, all scans will have to be re-uploaded on another site.

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #2 on: 24 February 2012 - 01:26:59 »
2004-01-xx - Side-Line (Belgium) - Alan Wilder Interview (Excerpt)

[This is an excerpt of the German Side-Line issue that could only be read in printed form, and not online.]

http://web.archive.org/web/20040602023754/http://www.frankfurt-devotees.de/depechemode_alan.html

1995 stieg der "Soundgott", wie er von vielen Fans, aber nicht nicht seinen Bandkollegen und schon gar nicht von Fletch genannt wurde, bei Depeche Mode aus, um sich angeblich verstärkt seinem Solo-Projekt "Recoil" zu widmen. Nun ist es uns erstmals gelungen, die wahren Hintergründe für das Ausscheiden von Alan Wilder herauszufinden.

"Es war schon eine verrückte Zeit damals! Irgendwie dachte ich bereits bei den Studioarbeiten von "Songs Of Faith And Devotion", welches ja bekanntlich 1993 veröffentlicht wurde, über eine etwaige Trennung nach. Da gab es zum Beispiel die Geschichte mit Fletch, dem immer Schaum aus dem Mundwinkel lief wenn ich das Studio betrat. Ich bin mir heute ziemlich sicher, dass er Minderwertigkeitskomplexe hatte und noch hat!

Neulich rief mich Anton an, der mit seinem gelben Wohnwagen am Strand von Zandam unterwegs war, um ein neues Fotoshooting mit einigen blutjungen osteuropäischen Tramperinnen , die er zuvor wohl in der Nähe von St. Petersburg aufgelesen hat,  durchzuführen und wir sprachen noch einmal gemeinsam über das Geschehene. Ich unterhielt mich mit Anton, obwohl mein Therapeut mich mehrmals darauf hinwies, dass ich immer noch nicht richtig geheilt wäre und es sehr gefährlich ist, gerade in diesem Therapiestadium über die Ereignisse zu reden. Aber wie sagt man so schön: Nur die Wahrheit macht Dich frei! 
Zurück zu den Studioaufnahmen. Die damalige Fahrt ins Studio, die wir gemeinsam in einer innen und außen versperrten Limousine machten, kam mir gleich mehr als suspekt vor! Nachdem wir Dave in das Studio getragen haben und alle Anwesenden uns erwartungsvoll und gleichzeitig angewidert anschauten, wäre ich am liebsten wieder nach Hause gefahren und hätte es mir mit einer leckeren Rinds-Curry-Wurst und der neuesten Ausgabe meiner Lieblingslektüre "Happy Weekend" auf dem Sofa gemütlich gemacht.
Irgendwie fanden wir an diesem Tag wieder einmal nicht richtig zusammen und als Daniel M. mit einer Palette Rentierschinken den Aufnahmeraum betrat kamen wir völlig durcheinander. Ich musste einen Moment nach draußen gehen um frische Luft zu schnappen. Fletch starrte mich  permanent mit ein Psychopatenblick par exellence an, so dass ich langsam richtig Angst vor diesem zweitklassigen Musiker bekam. Draußen wurde ich auch zu allem Überfluss noch von ein einigen rumänischen Hüttchenspielern auf das Übelste zugerichtet, so dass ich langsam wirklich die Schnauze voll hatte. Warum müssen wir uns auch immer das Studio in der gefährlichsten Gegend aussuchen? Später habe ich allerdings erfahren, dass es entfernte Verwandte von Fletch waren!!!
In der Hoffnung drin ein Pflaster und einige Mull- und Strickverbände zu finden, ging ich wieder in das Studio. Als ich den Aufnahmeraum betrat und Dave plötzlich "Wir lagen vor Madagaskar und hatten die Pest an Bord" sang schwor ich mir, spätestens innerhalb der nächsten zwei Jahren diese schäbige  Band zu verlassen.

Jetzt, mit dem nötigen Abstand und der professionellen Arbeit meines Therapeuten, bei dem ich zunächst sehr skeptisch war da ich erfahren habe, dass er früher Fleischerfachverkäufer war und das Psychologie-Studium vom Arbeitsamt als Umschulungsmaßnahme erstattet bekommen hat, fällt es mir auch viel leichter darüber zu sprechen und die Öffentlichkeit mit der Wahrheit zu konfrontieren."

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #3 on: 24 February 2012 - 01:27:20 »
2004-03-21 - Side-Line (Belgium) - Recoil aka Alan Wilder On hold for the time being

http://www.side-line.com/interviews_comments.php?id=1198_0_16_0_C

Recoil aka Alan Wilder: "On hold for the time being"
What happened to Alan Wilder? This must have been one of the must asked questions that the Side-Line staff received in the past three years and for sure one of the most asked on the multiple Depeche Mode forums around. Since Wilder aka Recoil released 'Liquid', a delicious feast for those who go for well sought after and elected sounds and top notch production, it became rather silent around the ex-Depeche Mode genius. His name popped up quite a few times when Depeche Mode released a new album just to indicate that "Alan would have done it way better". Even Dave Gahan openly admitted that the band never had succeeded in replacing the 4th member who took off to head for other horizons in 1995. With the additional production of Alan Wilder on Paul Kendall's recently released 'Capture' album (namely on the track 'Coma Idyllique', see our interview with Paul Kendall) out on 0101 records under the name of The Digital Intervention we hailed Sussex to find Alan Wilder ready to do an exclusive full interview with Side-Line. After 3 years of complete silence, here's Alan Wilder! Do notice that this online interview is completely different to the one printed in Side-Line issue 46, which you can purchase in our online shop. Be sure to visit Shunt, the official Recoil website. (By Bernard Van Isacker)

SL: How is the family Wilder doing?
AW: Stan is 2, he's a proper boy - loves cars, football, builds things. Paris is 8 and is the opposite of Stan, not surprisingly. She's just started at a new school and is very busy learning piano, riding and so on. They are both adorable - but I would say that wouldn't I?

SL: What have you been doing in these past couple of years of silence? I don't expect you have started taking up gardening?
AW: I've been enjoying all the things I never seemed to have time for when I was in the studio. They include travelling (around Europe), re-kindling relationships with other members of the Wilder family (my brother Stephen in particular), spending time with my kids and helping with their upbringing, spending time with Hep and taking her out occasionally :-), building a new glass courtyard, entertaining friends, playing tennis, walking, watching cricket, decorating, and drinking Campari while enjoying the best English summer we've had for a century.

SL: You don't release new music, but what I was wondering is if that also means you don't play either. Do you actually do some stuff for fun in the studio or is it a toy that is at the moment hidden in the attic?
AW: I don't use the studio for any other reasons but I do play the piano and drums at home quite often. I'm lucky enough to have two grand pianos - one in my bedroom and one in the main reception area of our house. When we have family or large gatherings, invariably, it ends around the piano for a sing song.

SL: As I understood from some of your most recent comments, your relation with Mute is somewhat troubled? Did the lack of promotion leave such a harsh feeling?
AW: For me, writing and producing albums is an intense experience, something I have to put every ounce of thought and creativity I have into. I'm a perfectionist and that tends to make each project that little bit harder - you feel you must improve upon what you've done in the past. Making 'Liquid' was probably the most grueling time I've ever spent in the studio. I was encamped there for sometimes 20 hours a day, for a year or so. Naturally, the rest of your life suffers as a result.
Frankly, I found it quite demoralising when the record was eventually released to find that certain marketing promises were broken (for example, an independent internet campaign was shelved) and CDs weren't available in even the most major record shops in the major cities during the weeks following the release, and this, despite picking up some promising radio play. For any artist, having people write or 'phone in asking why they can't find the product is THE single most frustrating thing.
The problem is that I find it impossible to make music in any other way and, even though shifting units is not necessarily the main reason for producing records, I'm just not prepared, at this time, to shut myself away for another year making another record that people won't get to hear. Not whilst I have young children that I wish to see grow up. I want to enjoy my kids and I want to be there for them when they need their father most. This is the reason I waited until I'd finished touring before having any children in the first place.
Having been involved in making albums for well over 20 years now, I just feel that at this time, I need to step back from it all and devote my time to some other things. I hope the fans will understand this.

SL: Which reminds me, the production you did on some Curve tracks in the end wasn't released, did you ever get a satisfactory explanation for this?
AW: Not really but so what. I guess Toni and Dean just saw it as 'work in progress' and it obviously didn't suit their needs in the final equation. Their loss though (laughs).

SL: Do you think that if a new Recoil album would be recorded, it could still be released on Mute or is that no longer an obvious choice?
AW: I would like to think so. Having said what I have about being let down, I can appreciate how difficult it must be, especially in today's 'Pop Idol' climate, to expose more thoughtful, challenging music. Distribution seems to be a real problem. There are very few outlets for the avant garde and I'm not the only artist who suffers because of this.

SL: Nitzer Ebb are no longer on speaking terms with Mute or Daniel Miller, do you feel that the atmosphere changed (to the worse?) since EMI has taken over Mute. Some people even told me that Daniel is completely out of the game and only interested in his own new label he recently founded, namely Credible Sexy Units.
AW: I can't speak for Nitzer Ebb and I can't really comment on how things have changed at Mute since the take-over. I know that one or two good allies have left the company but I haven't had a lot of contact with Mute over the last 2 years as I haven't been musically active.

SL: Nevertheless critics have already argued that Mute has been neglecting its latest output, poorly mastered DM singles DVD, poorly edited 101 DVD,... which leaves the impression that they are milking the Mute cow at the EMI offices.
AW: These kinds of problems are nothing new - it's just down to incompetence rather than any change in attitude.

SL: As far as the internet goes, Shunt has taken quite a nap, it surprises me that you didn't start a monthly column or so... What kind of an internet user are you actually?
AW: Not a lot to talk about right now. As far as internet goes, I rarely surf for the hell of it. I tend to use the net when I need something - air flights, banking, supermarket shopping. Very boring I know but, believe it or not, I don't have the time for much else. I'm actually very busy!

SL: Do you in fact think that you'll ever start taking up production again for a band like you once did with Nitzer Ebb?
AW: I'm unlikely to take on a production job for an unknown artist, for similar reasons as I've mentioned. I never say never and if something came along that was just too exciting to pass by, then maybe, but don't hold your breath.

SL: What does Recoil stand for anno 2003/2004 ? What does it mean to you now, today?
AW: I'm not down on the project itself. Since it's so open-ended, it could go anywhere musically. Reaction and reviews have generally been good, certainly since 'Unsound Methods' and, as I've said, sales are not what it's all about. The project is just on hold for the time being.

SL: I remember that Dave solicited openly for your production skills for his solo album. Hearing the album, I think I understand why you didn't do it... care for any comment?
AW: I'm not aware actually that Dave was after any of my so-called production skills. As you know, I try not to comment too specifically on the newer works of DM but I'm pleased for David. I'm sure it feels mighty fulfilling to have got some of his own writing off his chest and it's indicative of his state of mind that he got it done and is out on the road, which he clearly loves. I went to see him play in London recently and enjoyed it. It was good to see him afterwards and catch up with a lot of people I hadn't seen for a while. I also met his partner in crime, Knox, who seems like a nice chap.

SL: What's on your cd-player lately?
AW: Robert Wyatt, 'Kill Bill' soundtrack, Unkle, Elbow. I was mainly disappointed with 'Tour De France' by Kraftwerk. I can't get as excited by a Kraftwerk release these days as I used to. I just can't imagine them being groundbreaking anymore. Perhaps that's just far too high an expectation.

(...)

To read the complete interview, be sure to buy Side-Line issue 46!

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #4 on: 24 February 2012 - 01:27:40 »
2005-05-17 - Zero Magazine (Sweden) - Alan Wilder trött på musikbranschen!

http://www.zeromagazine.nu/nyhet.asp?id=1015

Alan Wilder trött på musikbranschen!
Fixmer/McCarthys Douglas McCarthy säger i en intervju med Zeros Stefan Albinsson att Alan Wilder (ex Depeche Mode) valt att tacka nej till att producera Fixmer/McCarthys kommande fullängdare. Douglas förklarar att Mr Wilder helt enkelt är så trött på musikbranschen att han kommer lämna den delen av sitt liv bakom sig.
Tyvärr skulle detta betyda att Alans projekt Recoil inte kommer att släppa något nytt material inom en överskådlig framtid.
Doglas avslöjade samtidigt att ett nytt Fixmer/McCarthy album är att vänta under 2006.
Stefan Albinsson

Translation: http://www.depeche-mode.com/forum/index.php?topic=13044.0
In an interview with Douglas McCarthy Douglas says Alan was asked to produce their coming Fixmer/McCarthy album.
Alan turned it down and Douglas says it’s because Alan is so tired of the music business and have left that part of his life behind him.

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #5 on: 24 February 2012 - 01:27:56 »
2005-09-01 - Black Box (Germany) - News

www.alanwilder.de

I hope all you German-speaking Recoil fans will find Black Box a welcome edition to the internet and will visit it regularly.  Even though it isn't an official site, I've given Oliver permission to reproduce material from Shunt, the Official Recoil Website so you should be able to find the latest and most accurate news and gossip whenever you want. Olli often has news up there before we do! Best wishes and thank you for all your support.
Alan Wilder

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #6 on: 24 February 2012 - 01:28:13 »
2005-09-01 - Black Box (Germany) - News

http://www.alanwilder.de/

Alan bald wieder im Studio
Wie uns Alan bereits vor mehreren Monaten bestätigte, plant auch er wieder ins Studio zu gehen, sobald er sein Studio wieder etwas 'aufpoliert' und auf den neusten Stand gebracht hat. Er selbst hofft, das er diesen Monat mit seiner Arbeit beginnen kann. Mehr Infos dazu in Kürze.

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #7 on: 24 February 2012 - 01:28:32 »
2005-09-15 - Side-Line (Belgium) - Recoil returns with new album updated

http://www.side-line.com/news_comments.php?id=8762_0_2_0_C

Recoil returns with new album - updated
5 years after Alan Wilder's last solo album, the highly acclaimed "Liquid" CD released under the Recoil moniker in March 2000, the former Depeche Mode member has confirmed to Side-Line that he will start up his studiowork again this year. The very last material by the hand of Alan Wilder was the additional production on Paul Kendall?s "Capture" album (namely on the track "Coma Idyllique", see our interview with Paul Kendall) out on 0101 records under the name of The Digital Intervention. As our last interview with Alan Wilder in March 2004 shows, Wilder - who is responsible for the captivating sound on a string of Depeche Mode hits - has been enjoying the past few years spending time with his family and taking a break from the music business. Wilder: "I've been enjoying all the things I never seemed to have time for when I was in the studio. They include travelling, re-kindling relationships with other members of the Wilder family, spending time with my kids and helping with their upbringing, spending time with Hep and taking her out occasionally, building a new glass courtyard, entertaining friends, playing tennis, walking, watching cricket, decorating, and drinking Campari while enjoying the best English summer we've had for a century." Wilder plans to start work again this autumn. The Recoil website Shunt will feature information regarding forthcoming releases etc on due time. In the meantime, Dave Gahan confirmed our colleagues from D-Side that Alan Wilder wants to rework several songs from Depeche Mode, in particular titles from "Songs of faith and devotion" and "Violator", in the light of new technology such as suround sound and 5.1 mix sound. It adds up to what we reported a few months ago, namingly that Mute has plans to reissue the band's back catalogue with "101" being a first test. More news as we get it.

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #8 on: 24 February 2012 - 01:28:53 »
2006-06-06 - Recoil - Update Alan returns to the studio / Shunt website redesign

http://recoil.co.uk/oldside/report/bullet/area.htm
http://www.myspace.com/recoil/blog/129452317

Update - Alan returns to the studio. Shunt website redesign.

Alan is currently in his Thin Line studio working on new Recoil material. The project is progressing well although it is unlikely that a release date will be announced this year.
Shunt is undergoing a significant re-design. During this process we will continue to communicate news about Recoil and the new album via the existing site, however some sections may become temporarily unavailable so we ask for your patience during the many changes to come.

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #9 on: 24 February 2012 - 01:29:15 »
2006-07-31 - Shout (Russia) - Nitzer Ebb about Recoil

http://www.shout.ru/exclusives/exclusive_interview_nitzer_ebb_july2006_e.htm

(…)

Alex: Quite interesting, Doug, are you involved in new Recoil album?
Doug: I saw Alan (Wilder) actually last week or a week before... I can't tell too much... he decided to do the similar approach of work with different singers, and he went to America to work with one particular singer, and it worked so well, it ended up being more or less an album, album around one performer, I think there is room maybe for one other performer, I think it's gonna be a woman, because he is used to this guy. The quality of Alan's work is outstanding!
Alex: High quality!
Doug: Yeah, really high quality!

(…)

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #10 on: 24 February 2012 - 01:29:56 »
2006-10-20 - MuteChannel - Recoil new album in 2007

http://www.youtube.com/watch?v=hAf2RUyw7zo

http://www.forum.depechemode.su/index.php?s=&showtopic=1637&view=findpost&p=88516 [I corrected the transcript:]

Hi! I'm Alan Wilder.
This piece is just to give you a quick rundown on what I've been doing for the last year or so. It's now 2006, September, and after a long hiatus, I suppose, from the music business I decided finally, or I was pushed back into the studio. From last year, that's 2005, around October I start working again on a new Recoil LP.

The first couple of months of recording was really just reintroducing myself to the technology, updating all my equipment and relearning all things I'd forgot about during such a long break.
So I didn’t really get going until perhaps January this year, without actually writing any of the music. And I spend the first 6 months of this year just preprogramming, trying to come up with some ideas and some atmospheres before I set about and try to find some singers to work with.

By April I’ve managed to get together about 6-7 or 8 tracks which were still embryonic but formed kind of nucleus of an idea for the LP. And at that point I started to searching around for singers. And I came across a really, really interesting blues singer from Austin, Texas. So in May I got a hold of Paul Kendall who is also going to be working on with me on this album. And we went off to Texas along with Hepzibah, my lovely wife and assistant, and we went to Texas and we recorded for a week with this blues singer, and got loads of stuff done. And then I came back to my studio and started compiling all those vocals. And since then I’ve really got it to a stage where we are ready to mix the album. So here we are, as I've said, at September and we in the early stages of mixing. And I still looking to introduce one more vocalist of the album, a female voice, to balance out what the male singers have done. So we started to mix and hopefully that mixing process will take us the next 3 months and up to about a Christmas, which should set the release time for an album at sometime in early or late spring - early summer next year, that's 2007. The LP is as yet untitled and we have to still organise the things like artwork and all those things.

In the mean time, what else I’ve been doing? I’ve been doing a little bit work with the Depeche Mode Remasters. That’s the 5.1 LP remixes of the old Depeche Mode catalogue. My involvement in that has been an executive producer where I’ve gone to the studio and just cast in the era of the mixes that have been done. I haven't really been hands on. I’ve just being there to listen, advise and comment, to give my feedback. So that’s really what I’ve been doing. We've also made some films to go with those releases which are included on an extra disc. So anyone researching that can already find some of those LPs released.

Other things: the Recoil website will be relaunched sometime, quite soon, to coincide the new LP and hopefully that will give lots more information about what to expect.
What else can I tell you? That’s about it for now. So things are going very well. It’s in a good stage and we are all on course to get finished. So I hope you will enjoy it when it does get released. And I’ll speak to you again later.

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #11 on: 24 February 2012 - 01:30:47 »
2007-01-11 - Side-Line (Belgium) - Mute re-releases 2 classic Recoil albums

http://www.side-line.com/news_comments.php?id=20019_0_2_0_C

Mute re-releases 2 classic Recoil albums
UK label Mute Records has re-released some of its classic albums including two releases from Recoil, the project formed in 1985 by Alan Wilder (ex-Depeche Mode). The releases concerned are "Bloodline" (originaly released in 1991) and "Hydrology" (originaly released in 1988). The "Hydrology" CD will also include "1+2" released in 1986 just like the previous CD versions did. Wilder, who quit Depeche Mode back in 1995, is currently working on a new Recoil album, the follow-up to the "Liquid" CD released in March 2000. You may expect the new album out on Mute Records later this year. Next to Recoil Mute also released "Hoodoo Talk" from former Cabaret Voltaire member Richard H. Kirk for the first time on CD.

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #12 on: 24 February 2012 - 01:31:33 »
2007-03-18 - HOME - Recoil Q+A Returns

http://www.depeche-mode.com/2007/03/18/recoil-qa-returns/

Recoil Q+A Returns
In preparation for the release of the new Recoil album, Alan Wilder will be answering your questions on Recoil’s MySpace page.
In preparation for the release of the new Recoil album, Recoil would like to offer you opportunity to send questions to Alan regarding Recoil, the new album, what he’s been up to for the last five years, etc.
Answers to interesting questions will be posted to the Recoil MySpace Blog as part of an exclusive, pre-release interview.
Questions are only being taken through the Recoil MySpace bulletin; questions submitted via any other method will possibly be ignored, so if you really want an answer straight from Alan himself, you must add Recoil as a friend to your MySpace account.

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #13 on: 24 February 2012 - 01:32:07 »
2007-04-16 - Gala Records (Russia) - New Recoil Album Details

http://web.archive.org/web/20070520104744/http://www.galarec.ru/news/default.asp?newsid=1733&cd=2007-4-16

Подробности об альбоме Recoil
Новый альбом группы  Recoil (основана бывшим членом Depeche Mode Аланом Уайлдером) под названием "SubHuman" (‘Античеловечный’) запланирован к выпуску 9 июля.

Алан основал Recoil как сторонний проект, в котором он творил параллельно с работой в группе Depeche Mode. В 1995 году музыкант покинул DM и полностью занялся только этим проектом.

Новый альбом Алана более политизирован ,чем предыдущие (Hydrology, Bloodline, Unsound Methods, Liquid). Это своего рода размышление над антигуманной стороной человеческой природы, ответственной за  межнациональную вражду, террор, ненависть.

«Мы все антигуманны. Мы  ничего  не вынесли из пережитого, связанного с жестокостью и ненавистью друг к другу. Наш так называемый «цивилизованный мир» до краев наполнен личными и глобальными трагедиями. Ненависть повсюду: от убийств евреев исламскими террористами до резни мусульман в Балтии, от гомофобских заявлений фанатичных проповедников до разрушительной деятельности западных правительств под видом войны с террором. Каждый из нас - недочеловек в чьих-то глазах»,- утверждает музыкант.

Альбом наполнен тягучим эмбиентым звучанием прекрасно скомбинированным с блюзовыми мотивами, за которые ответствен Джо Ричардсон – неординарный музыкант из Луизианы. Кроме него в  записи альбома приняла участие Карла Треваскис (Death in Vegas).

Талант Алана Вайлдера как аранжировщика и композитора уникален. Как того требуют  все стоящие пластинки, вам понадобится прослушать альбом несколько раз от начала и до конца, чтобы прочувствовать его  по-настоящему. Но бесспорно одно – это черная жемчужина. Альбом будет выходить в обычном аудиоформате, а лимитированное издание содержит CD+DVD  со всеми видео группы, а также с DVD аудио – альбомом, записанным в звуке 5.1. Эмбиентная версия альбома выйдет лимитированным изданием только на виниле.

translation by a fan: http://www.depeche-mode.com/forum/index.php?topic=20812.msg326966#msg326966

NEW RECOIL ALBUM DETAILS
New Recoil album titled “Subhuman” is planned to be released on July, 9.

Alan Wilder’s Recoil was founded while he was a member of Depeche Mode. In 1995 Alan left the band and since then he is completely busy with his project.

The new album is more politisized then the earlier ones (Hydrology, Bloodline, Unsound Methods, Liquid). It’s a kind of reflections about the anti-humane side of mandkind which is responsible for international terror, hate and enmity.

“We are all anti-humane. We learned nothing from the past concerned with cruelty and detestation to each other. Our so-called “civilized society” is full of personal and global tragedies. Enmity is all around: from killing jews by islamic terrorists to slaughter of moslems in Baltic States, from homophobish announcements of fanatical preachers to destroying activity of west governments which is presented as the war with terrorism. Everyone of us is a half-human in someone’s eyes”, - the musician says.

The album is full of leisured ambient sounds that are beautifully combined with bluesy tunes for which Joe Richardson (an unordinary musician from Louisiana) is responsible. Besides him Carla Trevaskis (Death In Vegas) also took part in recording the album.

The talent of Alan as arranger and composer is unique. According to the rules of all worthwhile albums you’ll have to listen to it from beginning to end several times to feel it entirely. But the one thing is doubtless – it’s a black pearl.

The album will be presented in a regular audio format, and also as a limited edition which will include CD + DVD with all Recoil videos and the album in DVD 5.1. audio surround sound.
The ambient version of the album will be presented on vinyl format only.

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #14 on: 24 February 2012 - 01:32:24 »
2007-04-22 - Recoil - New Recoil Album Details

http://www.myspace.com/recoil/blog/256319248

New Recoil Album Details
RECOIL
'subHuman'
2007/Mute Records

After a 6 year break from recording, musician/producer Alan Wilder returns with Recoil's 5th studio album.  Entitled 'subHuman', it has been provisionally set for release on July 2nd, 2007.

'subHuman' will be available on CD and limited edition gatefold vinyl. A special collector's DVD package will also be issued to include an enhanced stereo CD, a 5.1 Surround Sound version and an exclusive ambient re-working of the entire album.  The DVD will also include all the Recoil videos to date.

Collaborating with Recoil is Blues-man Joe Richardson, whose evocative vocal style is complimented by accomplished guitar and harmonica performances.  Born in Southern Louisiana, Richardson spent years immersed in the murkier side of New Orleans life and offers a unique commentary on conflict, religion, incarceration and personal struggle.

English singer Carla Trevaskis, a songwriter in her own right, brings an expressive range and control to 'subHuman' and has worked with artists as diverse as Fred de Faye (Eurythmics), Cliff Hewitt (Apollo 440) and Dave McDonald (Portishead).

Wilder's skill at blending diverse and eclectic musical styles with often controversial subjects has produced an album of complex sonic imagery and expansive dynamic range.  'subHuman' asks us to reach within ourselves and extract the very essence of what makes us human - and more importantly what allows us to subordinate others, sometimes with the most brutal consequences.  We are all 'subHuman' in somebody's eyes.