Depeche Mode Television Archives Forum

Author Topic: 2003: Junkie XL - Reload (featuring Dave Gahan)  (Read 4013 times)

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
2003: Junkie XL - Reload (featuring Dave Gahan)
« on: 21 March 2012 - 02:15:41 »
This thread contains all news items regarding Dave Gahan's collaboration with Junkie XL.

In interviews at the time, Junkie XL also claimed to have long audio interviews with all collaborators on his website www.radiojxl.com, but unfortunately I cannot find a trace of this.
2017-06-30: Photobucket has disabled external image hosting, all scans will have to be re-uploaded on another site.

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
Re: 2003: Junkie XL - Reload (featuring Dave Gahan)
« Reply #1 on: 21 March 2012 - 02:16:00 »
2003-04-15 - Xpander (Netherlands) - Junkie XL to work with The Cure and Depeche Mode

http://web.archive.org/web/20030608155509/http://www2.xpander.nl/

JUNKIE XL TO WORK WITH THE CURE AND DEPECHE MODE
Anything that the man touches at the moment seems to turn into gold. Dutchman Tom Holkenborg a.k.a Junkie XL has announced Robert Smith from The Cure and Dave Gahan from Depeche Mode as the artists that have contributed to his forthcoming album 'Radio JXL, A Broadcast From The Computer Hell Cabin'. Other artists to appear on his album are Gary Numan, DJ Sasha, Peter Tosh, Australia's Infusion, Dutch singer Anouk, Public Enemy's Chuck D and of course Republica's Saffron who also sang on his last smash 'Beauty Never Fades'.
Tom told the VPRO that he was already working with most of these people before the commercial success of Elvis' 'A Little Less Conversation' that was originally written for a Nike commercial. Although he admits that things became a lot easier after the song went straight to #1 in several countries around the world.
Although Junkie XL began as a band in 1995 including a drummer, a scratcher, a rapper, a guitarist and a vocalist, Tom is happy to be working on his own now. Despite all the music he's made and the soundtracks he has also written for computer games, he says that co-producing Sasha's album 'Airdrawndagger' was the highlight of his career as a producer as he really developed himself in producing dance music.
Tom has invited several artists including Gary Numan, Solomon Burke and Grant Nicholas for his performance at Holland's Pinkpop festival next week. More artists to be announced!
Junkie XL has upcoming live shows at Skolbeats Festival in Sao Paulo, Brazil and Roskilde Festival in Denmark. (15/04/03)

2017-06-30: Photobucket has disabled external image hosting, all scans will have to be re-uploaded on another site.

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #2 on: 21 March 2012 - 02:16:40 »
2003-04-25 - Release Magazine (Sweden) - News

http://www.releasemagazine.net/News/news0304b.htm

Dave Gahan and Robert Smith on new Junkie XL album
• Dave Gahan has recorded vocals for the Junkie XL song "Reload", to be included on the new album "Radio JXL - A Broadcast from the Computer Hell Cabin". Robert Smith will also participate. All according to the Junkie XL web site.
JXL delivered the huge hit remix for Elvis Presley's "A Little Less Conversation" last year.
Dave Gahan appears on Swedish TV4 tonight. /Mikael Kahrle

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #3 on: 21 March 2012 - 02:18:05 »
2003-05-27 - Musicfromnl.nl (Netherlands) - Interview Junkie XL

http://www.musicfrom.nl/magazine/interviews/15808/junkie-xl-en-elvis.html

Junkie XL en Elvis

Je ontkomt er niet aan, bij de release van 'Radio JXL: A Broadcast From The Computer Hell Cabin' van Junkie XL barst alles en iedereen los, daar doet ook MusicFrom vrolijk aan mee. Nu is dat ook niet zomaar, want het zou best eens kunnen dat het derde Junkie XL album één van de meest succesvolle albums in de Nederpophistorie wordt. Aan de ene kant is er voor de internationale wereld de referentie naar JXL en de Elvis Presley remix, anderzijds bevat de nieuwe dubbelaar ook tal van fameuze gastvocalisten. De aanwezigheid van mensen als onder meer Robert Smith, Solomon Burke, Chuck D en Gary Numan zal internationaal her en der wel een extra deurtje openen. We spraken met Tom Holkenborg en omdat je dan maar beperkt tijd krijgt en het wat kort zou worden geven we je ook de beschrijvingen van de cd's en de gastvocalisten. Natuurlijk hebben we voor Tom ook weer een graai in de vragen-grabbelton gedaan en is er een Prijsvraag (van 26 mei tot en met 6 juni) die parallel loopt aan dit interview. Daarbij zijn drie gesigneerde exemplaren te winnen van 'Radio JXL: A Broadcast From The Computer Hell Cabin' en is er voor de hoofdprijswinnaar een extraatje in de vorm van een Radio JXL-portable radio-tje. Voor we met Tom gaan spreken rest ons nog te vermelden dat je Junkie XL aan het werk kunt zien op Pinkpop op 7 juni en een speciaal try-out optreden op 5 juni in de Oosterpoort in Groningen. De liveband zal dan bestaan uit Baz Mattie (drums) en Marc Baronner (samples, bas) van Mimezine en OLaBola-percussionist Rudi De Graaff.

"Voor mij is het belangrijkste van het nieuwe album toch het idee", antwoordt Tom Holkenborg op het verzoek wat meer te vertellen over zijn nieuwe plaat, "Het is toch een conceptplaat. Aan de ene kant omdat radio altijd heel belangrijk voor me is geweest. Ik ben nu 35, dus ik begon naar de radio te luisteren in 1973, toen zat de radio nog wel heel anders in elkaar. Anderzijds heb ik een zwak voor concept-albums, 'Dark Side Of The Moon' en 'The Wall' van Pink Floyd, maar ook Frankie Goes To Holywood, 'Slave To The Rhythm' van Grace Jones, de albums van Art Of Noise en laatst nog The Gorillaz. Daarnaast is het ook in een tijd waarin pop-idols en andere marketing strategie gerichte producten de dienst uitmaken en dat vind ik het een goede zaak om met een album te komen dat met veel liefde, geduld en plezier gemaakt is. Dus ik wilde met een concept-album komen en ook daadwerkelijk een radiostation. Dat is dus niet aleen een idee, maar ook echt werkelijkheid. Het hart van dat radiostation ligt op junkiexl.com waar tweewekelijks een programma van twee/drie uur zal uitgezonden worden. Het is on demand, dus mensen kunnen ook steeds naar oude programma's blijven luisteren. Het is heel erg gericht op mij en de mensen waarmee ik heb samengewerkt of nog ga samenwerken in de toekomst. Het album reflecteert waar het radiostation voor staat. '3 AM de tweede cd is mijn visie op wat nachtradio zou kunnen zijn, dat is heel sterk club georiënteerd. '3 PM', de eerste cd is mijn visie op wat dagradio zou kunnen zijn, korte tracks, snelheid genererend, cool met underground en toch met hele sterke vocalen.

Er doet een enorme rij bekende gast-vocalisten aan het album mee, hoe ben je aan die mensen gekomen/ Holkenborg: "Het hele proces heeft drie jaar geduurd. Ik ben begonnen met het maken van 20 songs met een bepaalde vocalist in gedachten. Ik heb die nummers toen opgestuurd en ik hoopte dat één, twee of drie mensen zouden terugkomen, maar ze kwamen allemaal terug. Vanaf dat moment ben ik ontzettend veel tijd gaan stoppen om al die mensen naar Amsterdam, naar de studio te krijgen, om daar een echte collaboratie met die vocalisten te bewerkstelligen. Waarom ik ze had geselecteerd was puur op grond van het feit dat het allemaal hele sterke persoonlijkheden zijn en ze stuk voor stuk een karakteristieke stem hebben. Er zijn uiteindelijk twee mensen geweest die niet inzagen wat ze toe konden voegen aan de muziek, terwijl ze de muziek wel erg goed vonden, dan waren er nog een paar gevallen waarin de platenmaatschappijen er onderling niet uitkwamen en ik krijg nog vijf nummers terug." Worden die gebruikt voor het zogenaamde derde deel, het deel dat alleen op de site staat? Holkenborg: "Nee, er is inderdaad wel een derde deel, dat heet '7 AM', maar dat is meer een programma om lekker wakker bij te worden of juist bedoeld om te chillen als je terugkomt van een nacht goed doorzakken, maar die nummers die nog terug moeten komen worden in de toekomst weer gebruikt." Mogen we daar uit concluderen dat je verder wilt op de ingeslagen weg? Holkenborg: "In principe is deze weg niet heel anders dan hiervoor, ik heb altijd al gewerkt met sterke vocalisten, alleen was het toen steeds een vaste vocalist."

Hoe zie je dit album dan in combinatie met de vorige twee? Holkenborg: "De rode draad die door alle drie de albums loopt is dat ik probeer een balans te vinden zodat dansmuziek popmuziek wordt en popmuziek, dansmuziek. Dat is iets dat me mateloos fascineert. Wat ook op alle albums terugkomt is dat ik streef naar een mix van allerlei stijlen. Waar de groei inzit ten opzichte van de eerdere platen is mijn productietechniek en de klank-aanpak, die zijn enorm vooruitgegaan. In mijn ogen is deze keer de mix tussen dansmuziek en popmuziek het beste gelukt." Heb jij ook de zanglijnen geschreven? Holkenborg: "Nee, ik heb alle muziek geschreven, maar zoals ik al zei, zijn die vocalisten allemaal sterke persoonlijkheden en die komen het beste tot zijn recht als je ze de vrijheid geeft om met hun eigen teksten en melodieën aan te komen, zo werkte ik met Rudeboy ook altijd. Wat ik wel heb gedaan is de vocalen produceren, dat je mensen coacht en aanwijzingen geeft en zo komt het dat een aantal heel anders klinken op ijn album dan dat ze meestal doen op hun eigen albums. Dat is ook het leuke aan de invalshoek, het moet wel echt een samenwerking zijn tussen mij en de vocalist. Laat ik het zo zeggen, ik wilde een voetbalelftal creeëren waaraan je aan de gezichten van de spelers kunt zien dat het om de vocalisten gaat, maar dat ze wel in een Junkie XL elftal spelen, dat dat bijvoorbeeld aan de kleur van het shirt te zien is.

Gaan een aantal van die vocalisten ook meedoen aan je optredens? Holkenborg: "Op Pinkpop in ieder geval wel, daar speel ik in ieder geval met een echte band en zullen een aantal gasten aanwezig zijn. Een aantal vocalisten die dan niet kunnen zullen per satellietverbinding een bijdrage leveren. Dat moet eengroot spektakel worden." Is dat een procede dat je ook op andere grote festivals gaat toepassen? Holkenborg: "Het is praktisch zo'n geregel en gedoe, dat is zo goed als onmogelijk. Alleen om alles te regelen voor Pinkpop ben ik al vijf maanden bezig geweest. Bij de meeste optredens zal ik dus alleen aantreden.

Er is veel belangstelling vanuit het buitenland? Holkenborg: "Ja, enorm, ik ben al negen weken aan het reizen, ik ga de hele wereld rond. Die belangstelling was er tot voor kort ook wel, maar het is nu allemaal op een heel ander level." Daarmee refereert Tom natuurlijk aan het wereldwijde succes van zijn Elvis Presley remix. Hoe groot is de invloed daarvan? Holkenborg: "Door die single is er nu aandacht voor het album van de complete internationale pers. Die impact is zo enorm groot geweest. Dat is overigens ook de reden dat dat nummer niet op deze plaat staat, ik wilde niet te makkelijk scoren, daarnaast is het een op zichzelf staand project geweest, dat hoorde hier in mijn ogen niet bij." Is de druk groter geworden na dat succes? "Nee, juist kleiner," antwoordt Holkenborg, "Omdat je dat resultaat hebt laten zien kom je meer in de sfeer van mijn wil is wet. De aanbiedingen stromen binnen, maar ik heb volledig in de hand wat ik wel en niet wil doen."

Je hebt in het verleden problemen met je hart gehad, ben je niet bang dat door deze drukte, het vele reizen bijvoorbeeld, dat probleem weer terugkomt? Holkenborg: "Nee, niet echt. In de tijd dat ik die hartproblemen had was ik vooral aan het produceren en het produceren van een band of act is zo energievretend. Als je dan bijvoorbeeld 12 uur op een dag werkt, ben je honderd keer zo kapot dan dat je 12 uur lekker in je eentje aan het werk bent. Ik werk nu misschien nog wel harder, maar het is van een heel andere orde. Nee, ik ben toen bijna kopje onder gegaan, dat zal niet meer zo snel gebeuren. Ik ben nu ook ouder, ik kan dingen beter plaatsen en heb meer zeggenschap over het hoe en wat. Ik zeg niet dat het nu makkelijk is, maar in die tijd vond ik het echt vele malen zwaarder."

Okay, ouder en wijzer, meer grip op de zaak en een flinke muzikale groei, over Tom Holkenborg hoeven we niet in te zitten en we aarzelen dan ook niet om de vragen-grabbelton eens te husselen en Tom tien vragen voor te leggen.

1. Wat zijn je drie favoriete Nederlandse bands? Tom: "Urban Dance Squad, Anouk en Dandruff!!"

2. Wanneer ben je begonnen met muziek? Tom: "Vanaf mijn 8e; eerst drums, daarna piano en gitaar. Vanaf mijn 18e; computers, synth's en samplers."

3. Door wie ben je beïnvloed? Tom: "Trevor Horn: producer van ABC, Grace Jones, Art of Noise."

4. Wat is het eerste album dat je ooit kocht? Tom: "Single: Are 'Friends' Electric (Gary Numan), Album: Hot August Night (Neil Diamond), ..........ik was toen 11 jaar."

5. Muziek is.....? Tom: "Instinct: het is geen keuze maar het moet......"

6. Wat is je leukste ervaring tijdens een optreden? Tom: "Dat mensen massaal het podium opklimmen."

7. Is het moeilijk om altijd aardig te blijven tegen fans? Tom: "Nee hoor: ik ben geen popidool. Dus geen schreeuwende kleine meisjes, maar mensen die gewoon van muziek houden"

8. Wat is de vervelendste roddel die je over je gehoord hebt? Tom: "Dat ik arrogant zou zijn."

9. Met welke (overleden) muzikant zou je in de hemel willen jammen? Tom: "Bill Clinton op sax."

10. Als je geen muzikant zou zijn, wat zou je dan nu doen? Tom: "Kok."

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #4 on: 21 March 2012 - 02:18:34 »
2003-05-28 - Studio Brussel (Belgium) - Reload Snippet

http://web.archive.org/web/20030617133736/http://www.stubru.be/stubru_master/muziek/specials/junkiexlradio/index.html

Radio JXL
A Broadcast From The Computer Hell Cabin
- nieuw album van Tom Holkenborg aka Junkie XL -

Met vocale bijdragen van een hele reeks vedetten: o.a. Peter Tosh, Gary Numan, Anouk, Robert Smith, Dave Gahan, Saffron van Republica (de band wel te verstaan), Grant Nicolas van Feeder, Chuck D van Public Enemy, Terry Hall van Specials...
Het album verschijnt op 2 juni. Nieuwsgierigen kunnen hun honger alvast stillen met de snippets en met de recensie!

De recensie van de nieuwe Junkie XL
Luisteren naar Snippets

Om te luisteren naar enkele tracks uit de nieuwe cd van Junkie XL moet je gewoon klikken op de titel. Je krijgt dan een dikke anderhalve minuut van het nummer te horen. Inderdaad, de uitspraak 'stubru soigneert ons weer goed' is hier op zijn plaats.
 Crusher (featuring Saffron)
 Reload (ft. Dave Gahan)
 Spirits (ft. Saffron)
 Angels (ft. Gary Numan)
 Perfect Blue Sky (ft. Robert Smith)
 Between These Walls (ft. Anouk)
 Access to Excess (ft. Chuck D.)
 Never Alone (ft. Terry Hall)
 Clouds (ft. Grant Nicholas)

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #5 on: 21 March 2012 - 02:19:35 »
2003-06-03 - Road Runner Records:

Reload can be listened to in full here: http://www.roadrunnerrecords.co.uk/junkiexl/

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #6 on: 21 March 2012 - 02:20:32 »
2003-06-06 - Deo2 (US) - Album Review

http://www.deo2.com/urban/?id=2316

Junkie XL: 'Radio JXL: A Broadcast From The Computer Hell Cabin'
(Roadrunner)
Junkie XL fights the WMDc syndrome

In his shorter-name form of JXL, Tom Holkenberg remixed Elvis Presley’s ‘A Little Less Conversation’, for a footballing ad originally, that became a huge hit and put Junkie XL on the world map. Some 10 months later we get his own album and it is – full of stars. And, rather good.

‘Radio JXL: A Broadcast From The Computer Hell Cabin’ is an album that features a list of well-known artists of diverse musical background, vintage and persuasion. JXL asked 20 people and all his first choices said – yes. Thus, we get a parade of artists as varied as Chuck D (of Public Enemy) and soul-legend Solomon Burke, Robert Smith (The Cure) and Peter Tosh (reggae giant), Dave Gahan (Depeche Mode) and Terry Hall (ex-The Specials), among many others…

The album works because it doesn’t force its guest vocalist to be anything else but themselves in a different musical setting. JXL is a lover of music – his professed influences include Gary Numan (helming ‘Angels’ here), Pink Floyd’s ‘Dark Side Of The Moon’ and Trevor Horn (producer of Art Of Noise, Grace Jones and Frankie Goes To Hollywood).

‘Intro3PM’ is a ‘jingle/trailer’ that is succeeded by Saffron (of Republica) who takes us on a ride with seriously cyber-funky ‘Crusher’ and later returns for ‘Spirits’ and ‘Beauty Never Fades’; Peter Tosh (co-founder of The Wailers with Bob Marley) gets to chill on a dance-up reggae tune ‘Don’t Wake Up Policeman’ with brill dub-touches. Revisit to the reggae, i.e. ska, with Terry Hall handling ‘Never Alone’, simply pales in comparison, probably due to the distant and detached delivery.

‘Reload’ with Dave Gahan and ‘Perfect Blue Sky’ with Robert Smith are almost homages to the men’s work although Gahan’s track is far superior to the Smith’s one. We then get the ‘golden tonsils’ of Solomon Burke marshalling some killer-grooviness on ‘Catch Up To My Step’. The greatest surprise on the album is guest appearance of Grant Nicholas of Feeder, a bloody average Brit-band by any account, who supplies a rather emo-cum-ballady vox on ‘Broken’.

Junkie XL has taken on WMDc (Weapons of Mass Destruction of Culture) and demonstrated that you can make a great album without selling your soul to the Profit God. Junkie (a reference to his studio addiction in spite of being based in Amsterdam) stubbornly follows the dictum of his XL appendage that stands for ‘Expending Lyrics’. Holkenborg does a fair bit for taste, perspicacity, mind-set and ‘arse-shaking’.

8/10
SashaS

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #7 on: 21 March 2012 - 02:20:52 »
2003-06-12 - Dave Gahan - Guest Vocals On Junkie XL Album

http://papermonsters.davegahan.com/news/index.html

Guest Vocals On Junkie XL Album
In case you haven't heard about it, Dave contributed vocals to the song "Reload" on the new Junkie XL album, "Radio JXL Broadcast From The Computer Hell Cabin" (released on Roadrunner Records UK - no US release). If you have the latest Flash Player installed (sorry), you can check out Dave's entire track via a streaming audio e-card on the Junkie XL web site. His track, again, is "Reload" (track 4 on the "3pm" disc). To play the track (when in the Flash player on the Junkie XL site), you must click "music" on the bottom row of links, then click "4. Reload".

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #8 on: 21 March 2012 - 02:22:18 »
2003-06-22 - Resident Advisor (US) - Album Review

http://www.residentadvisor.net/review-view.aspx?id=1178

Junkie XL - A Broadcast From The Computer Hell Cabin 
Cat # /  RR83808 - Roadrunner Rec
Released /  2 June 2003
Rating / 4

Junkie XL, aka Tom Holkenburg, is a bit of a veteran in the Dance industry despite only really starting to make his mark in recent years. A Broadcast From The Computer Hell Cabin is indeed his third album, his first being Saturday Teenage Kick that was released in 1997 and Sound Of The Drags in 1999. From then, his tracks got large recognition from Sasha in particular who then decided to collaborate with Tom on a number of tracks from his Debut Album, Airdrawndagger. When JXL remixed the Elvis classic ‘A Little Less Conversation’, it was then that the commercial world took notice of the talented Dutch man, which now brings us to his latest album. Eagerly awaited, the album comes with a 3PM and 3AM disc to cater for all listening needs.

The bleeps and squeaks of the Intro to JXL’s Radio Broadcast commence the 3PM disc of the album. “Crusher” is the first track to open the album however, with some driving trademark JXL breakbeat patterns and some sleazy vocals from Saffron, a good kick start. The reggae like atmosphere and vocals of Peter Tosh of “Sleep Policeman” follows. Good track this one combining good baselines and an atmospheric soundscape. The familiar vocals of Dave Gahan follow with “Reload”, using his brilliant voice and a deep combination of beats to good effect. Saffron pops up for the 2nd time with “Spirits”, a track that takes uses a little more funk than usual. “Angels” featuring Gary Numan is next, and is a highlight for me thanks to the vocals. The Cure’s Robert Smith is the next guest with “Perfect Blue Sky”, a downtempo record using the trademark vocal of Mr. Smith. “Between These Walls” uses the vocals of Anouk, and continues the down tempo feel of the middle part of the album. “Access to the Excess” takes the album down to a bit of a dirty vibe with Chuck D on vocals while many should be aware of “Catch up to my Step”, the first single off the album using legend vocalist Solomon Burke. “Never Alone” by Terry Hall keeps the album chugging along while Phill Mills and “Logos” slows the album to walking pace yet again. Aussie talents Infusion collaborate next with the riveting “Nightmares” while Saffron returns yet again for the club destroying anthem “Beauty Never Fades”. Next up is perhaps the most impressive track on the album, the beat less yet emotive “Rivers” by the brilliant vocal talents of Shelley Harland. It’s also a track that really showcases the ability of JXL to create an emotive atmosphere. The Infusion inspired “Aqua Man” is next with its slowed up break beats, and the album ends brilliantly with one of the better tracks, that being “Clouds” with the great vocals of Grant Nicholas.

“Chilled” is the first track from the 3AM disc, and as the name suggests, it delicately begins the disc. “Dubzilla” brings the baseline in and kick starts the disc while “Casio” is a very impressive tech inspired record. A 12 inch cut of “Angels” which featured on the first disc is next, giving the track a club appeal. Sasha makes his appearance with the co-produced “Breezer”, a track that has really tore dancefloors apart in the last year. “Nudge” lifts the tempo right up using some nice elctro elements and some hard kick drums. “Red” follows the same pattern as the disc heads into peak time mode while the insanely long 12 inch cut of “Beauty Never Fades” should be familiar to many who have seen a progressive DJ in the last year. “Cosmic Cure” uses some nice melodic aspect and a rolling baseline while “Rehsurc” concludes this disc in an atmospheric style.

It’s definitely a jam packed album. Many talented guest vocalists lend a helping hand, with some complimentary elements in many tracks. It’s an interesting album nevertheless, with a lot of variety due to the different vocal talents showcased, and there are definitely some tracks that will appeal more then others.

Sun

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #9 on: 21 March 2012 - 02:22:54 »
2003-06-xx - Muzik n.97 (UK) - Junkie XL Q&A

http://www.muzikmagazine.co.uk/issues/muzik097_june_2003.pdf

[In this Q&A, Junkie XL said that they were planning to perform at Pinkpop that year with the collaborators from his album, including Dave.]

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #10 on: 21 March 2012 - 02:23:43 »
2003-06-xx - Kalendar (Russia) - Dave Gahan Interview (conducted in St. Petersburg) (excerpt)

[I only found this translation:]

http://pamolen.narod.ru/pm_r_d_ic.html

(...)

- Q: Recently you sang on JXL’s album. How often are you asked to be a guest vocalist?

- DG: Once long time ago I worked with John Taylor on “A Song For Europe” for his charitable album of songs of “Roxy Music” covered by various artists. I’m often asked to be a guest vocal – Paul Oakenfold, Paul Van Dyk etc. But now I’m more concentrated on my own solo project. My voice – that’s really something that I brought to Depeche Mode. I consider my voice to be my main instrument for 22 years. Now I want more – songs, feelings, performances – all at once!

(...)

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #11 on: 21 March 2012 - 02:24:04 »
2003-xx-xx - MusicOMH (UK) - Album Review

http://www.musicomh.com/albums/jxl.htm

JXL - A Broadcast From... (Roadrunner) 
UK release date: 2 June 2003 
It would have been easy for Junkie XL (the man behind the Elvis remix A Little Less Conversation) to have released an album of Moby-like tracks - catchy big-beat loops and occasional vocals. But Tom Holkenborg (JXL's real name) has done the opposite, producing an album which is so diverse that its sense of coherence is impressive.
Radio JXL: A Broadcast from the Computer Hell Cabin will gain sales from broad demographic, since it must hold the all-time world record for "feat." tracks. A wide array of artistes perform, many of them old-time, including Dave Gahan (Depeche Mode), Gary Numan, Saffron (Republika), Robert Smith (The Cure), Terry Hall (The Specials), Grant Nicholas (Feeder), and Chuck D (Public Enemy).

The most immediately impressive piece is the single Catch Up To My Step. Solomon Burke's vocal and the heavy bass and guitar riffs make it the most danceable track. Apart from this only Terry Hall's Never Alone and Peter Tosh's Don't Wake Up Policemen reach any level of hip-moving groove, driven by ska and dub four-to-the-floor.

Most other highlights depend on song-writing more than production. Grant Nicholas' Broken has soothing and emotional big beats and is one of the best songs on the album, matched only by Robert Smith's lovely electro/Kraftwerk Perfect Blue Sky. Dave Gahan's Reload takes a darker approach and comes a close second.

Chuck D raps up a storm over vocoders and big hip-hop thuds in Access to the Excess, his flow still sounding good 10 years on. But one flow that hasn't dated as well is Saffron's. Her high-energy self-written tracks fit in to the album (impressive - since their production is so '90s Republika-like), but her punk-like vocal is a little misplaced.

Radio JXL isn't a dance album, although it has some quality dance vibes on it. Neither it it obsessed with cutting-edge production - Holkenborg has the sense to make the focus the songwriting. In the end it's the right production for the right song, and thankfully most of the songs are right themselves. The XLent Junkie has pulled it all into a diverse album that holds together, and which won't bore quickly.
- Alexis Kirke

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #12 on: 21 March 2012 - 02:24:24 »
2003-xx-xx - Premonition (France) - Album Review

http://www.premonition.fr/premor.php3?lien=chro/chro.php3X1Xcid=221001X3X221001

Junkie XL 
Radio JXL (A Broadcast From The Computer Hell Cabin)
Quel beau concept que celui du dernier album de Junkie XL. Construit comme un programme radio, on y retrouve une large variété d’arrangements et de chansons, une pléthore d’artistes et de voix. Et quelles voix ! Cet album fait figure de G8 des multinationales pop-rock, avec les apparitions de Robert Smith, Dave Gahan, Saffron, Gary Numan, Terry Hall et bien d’autres ! À écouter le bien nommé Perfect Blue Sky (interprété par Robert Smith) en boucle sur la plage ou sur la route y menant tout droit, des averses d’ivresse s’échappent de ce ciel pourtant si peu nuageux. Quant au Reload chanté par un Dave Gahan en presque meilleure forme que sur son propre album solo, il aura le même effet que le Crusher de Saffron : une bombe dans le salon ou dans le bureau du condamné au travail sans clim'. Le titre Logos ressemble à une de ces chansons de Moby que l’on écoute sous la douche après une journée de farniente : humide et chaud à la fois, le titre sent la crème solaire. Au micro, Mr Phil Mills en personne. Petit clin d’oeil à sa période électro du début des 90s avec Nerve, Junkie nous livre aussi un ravissant Nightmare, sorte de Front Line Assembly allégé. Rivers quant à lui ne déparerait pas sur un récent Delerium. Et enfin, comment ne pas penser à la ritournelle du Finger in the Moon de Ben Lee en écoutant le reposant Chilled. On se surprend à fredonner "I was Wrong, I was Wrong"... Mais "Wrong", Junkie ne l’est certainement pas car malgré sa pochette entre flyer pour soirée branchée et l’horreur d’une énième compilation lancée par un label peu scrupuleux, ce disque est sans aucun doute celui de l’été 2003.
Bertrand Hamonou

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #13 on: 04 July 2012 - 02:11:25 »
2004-01-10 - Filter Magazine (US) - Junkie XL

[I think the section about the guest artists is from a press release.]

http://web.archive.org/web/20040213162247/http://filter-mag.com/artists/interior.56.html

Junkie XL
You are locked onto Radio JXL. Don’t touch that dial…

Junkie XL (read Xpanding Limits), a master alchemist, electronic daredevil and breaker of sound barriers, is the rogue scientist who electrified The King and made him quiver lip and gyrate hip beyond the grave. He’s a shapeshifter; a hybrid-engineer able to meld the visceral throb of house with the stadia-razing rumble of rock, blowing open the space within the grooves and creating new dimensions in sound.

Junkie XL a.k.a. Tom Holkenburg may be best known for his remix of Elvis’ “A Little Less Conversation,” which shot to number one in 24 countries, but his career spans much further than just the worldwide smash single. Born in The Netherlands in 1967, Tom learned piano, drums and bass at an early age before getting switched-on to synths and joining the Dutch New Wave group, Weekend At Waikiki, as multi-instrumentalist and producer, going on to form industrial rock band Nerve with vocalist Phil Mills, yielding two LPs before splitting in 1995. Meanwhile, Tom had began fervent work as a freelance producer, earning credits for bands including Sepultura, Fear Factory and Dog Eat Dog as well as major video games, movies and TV commercials.

But his obsessive work ethic drove him to drink and dangerously poor health and, at the still quite young age of 27, Tom was diagnosed with a serious heart condition. It was during Tom’s recovery that Junkie XL was born. “I called myself Junkie XL from the point of view that once you’re completely overworked you never want to go there again,” he explains. “The ‘XL’ stands for ‘(E)xpanding Limits’; broadening up your vision.”

In 1997, Junkie XL released his debut album, Saturday Night Teenage Kick. Tom shot to stateside fame with his rock-slanted breakbeat angst on tracks such as “Billy Club.” Junkie XL hired a full band and joined The Prodigy on a tour of Germany in support of the release.

Junkie XL’s second release, Big Sounds of the Drags, expanded the limits into psychedelia. The huge club track, “Future In Computer Hell,” made a fan of famous British DJ, Sasha, and resulted in Tom’s collaboration on his Airdrawndagger album.

However, it was Tom’s previous working relationship with Nike that led Junkie XL’s assignment as music producer for Nike’s World Cup Soccer ad – a remix of a certain deceased singer – that changed his world forever.

Now it’s time for Junkie XL to reinvent himself once more.

Radio JXL: A Broadcast From the Computer Hell Cabin is the staggering new album from Junkie XL. But that’s not all. It’s also the keystone of a concept born of the digital age. Imbued by Tom’s radical interweaving of audio and cyberspace, Junkie XL has simultaneously created a double album and a virtual radio station broadcasting from radiojxl.com. The brand new, fully interactive website allows Tom’s musical vision to take it’s full shape as a vital interface between Junkie XL, a cast of illustrious collaborators, e.g. Sasha, Nerve, etc., and you, the user. The first transmission from the radio website, A Broadcast From the Computer Hell Cabin, has also been distilled onto this double CD.

Junkie XL’s outstanding third long-player represents two typical transmissions from the not-so-typical Radio JXL. It’s an electrified sonic soup with ingredients gathered from the corners of the Earth and fused together in Tom’s Amsterdam HQ – known, for obvious reasons, as the ‘Computerhell Cabin’.

The first CD, entitled 3pm, simulates Junkie XL’s ultimate daytime radio experience. From the frequency-mashing intro sequence through to its closing digital breakdown, Tom has invited some of his greatest musical heroes to join him on airwaves, including Public Enemy’s Chuck D, synth-pop giant Gary Numan, ex-Special Terry Hall, Depeche Mode’s iconic front-man Dave Gahan, The Cure’s Robert Smith, soul legend Solomon Burke, Republica’s Saffron, Grant Nicholas of Feeder, Dutch superstar Anouk, and the late, great reggae icon Peter Tosh. A multi-instrumentalist as well as a studio wizard, Tom has also played all the instruments himself, including guitar, piano and live drums.
The second CD, 3am, examines Junkie XL’s nocturnal persona; a slow-building odyssey that demonstrates the production capabilities that have propelled Tom to the forefront of the electronic dance scene. From the liquid cool ambience of “Chilled” and the spatial, digitised dub of “Dubzilla”, the journey moves through Casio‘s stripped-down beats before picking up pace with the 12” mix of “Angels” and the anthemic, guitar-led “Breezer,” Tom’s collaboration with the world’s most sought-after DJ, Sasha. The floor-rocking “Nudge” drives into progressive dance territory whilst “Red” mounts an acid-powered assault on the senses before the 12” mix of “Beauty Never Fades” introduces Saffron’s unmistakable vocals. “Cosmic Cure” brings an acoustically-tinged, melancholy edge before the CD closes with the grand, beatless strains of “Rehsurc.”

But this is just the beginning. There will also be a third, ‘hidden’ transmission located on the website, especially for those twenty-four hour people who just don’t want to go to bed. And Radio JXL is also going live, with broadcasts on location from some of the world’s largest festivals.

Radio JXL is ready to go on air. What are you waiting for? Get locked on…

About The Guest Artists:
SAFFRON “Crusher,” “Spirits” and “Beauty Never Fades”
A spiky presence on the Britpop scene as Republica’s scarlet-fringed lead singer, Saffron’s unmistakable voice retains a barely restrained punk attitude. With three self-penned contributions, she’s also the most conspicuous vocal presence on Radio JXL. Incendiary opener, “Crusher,” sees the fiery rock vixen ready to go over a bombardment of electrified breakbeats, “Spirits” ruffs things up a bit in hooligan reggae mode, whilst the club hit, “Beauty Never Fades”, features her dark incantations in a subtle balance of darkness, drama and grace.

PETER TOSH “Don't Wake Up Policeman”
Though tragically murdered in 1987, Peter Tosh remains one of the most powerful voices in reggae history. “Don't Wake Up Policeman” originated from an (incredibly) unreleased session with Sly & Robbie and The Wailers’ backing singers which may never have seen the light of day were it not for Junkie XL’s intervention. “A friend of mine did a recording in the seventies in Jamaica,” explains Tom. “He said, ‘You might have a look in my studio, I still have like six multi-track tapes with Peter Tosh, Sly Dunbar and Robbie Shakespeare. I thought, ‘You must be kidding’… I really wanted to create this really summery, groovy track and in the end it turned out so naturally. It almost seems like he actually sung on that track.”

DAVE GAHAN “Reload”
The frontman of synth pioneers and stadium rock conquerors, Depeche Mode, Dave Gahan is another of Tom’s heroes to collaborate on what he admits has become “a wish-list come true”. “Reload” was initially intended for the soundtrack to the Matrix sequel, Matrix Reloaded, but by a twist of fate found its way onto Tom’s own album. “It’s a track that Dave normally wouldn’t sing on and I think that’s the beauty of it,” he says. “It’s a very funky track with a really funky guitar line and in the chorus it really explodes. His voice gives it kind of dark atmosphere and at the same time it’s uplifting as well… Depeche Mode were so important for my perception of what electronic music could be in pop music.”

GARY NUMAN “Angels”
Electro-pop innovator reinvented as rock god, Gary Numan is an undisputed legend with a fanatical following that includes Junkie XL himself. “Buying Are Friends Electric in ’78 changed my life,” gushes Tom. “Working with him and having him in the studio with such an overwhelming experience. I mean it’s like, ‘Fuck, Gary Numan!’” “Angels,” Numan admitted, was his finest vocal performance in years. His unmistakable tones couple wonderfully with a throbbing electronic undertow, gothic atmospherics and dark, shrouded melodies.

ROBERT SMITH “Perfect Blue Sky”
Known to millions as the wild-haired, lipstick-smeared lead singer of The Cure, Robert Smith’s exquisite vocals match Tom’s sublime New Wave-style production to perfection on one of the album’s most beautiful tracks. Tom explains: “It’s an electro track and it has a really moody vibe to it. It was so funny, I played it to ten different people and they were all like, ‘Jesus, you should have Robert Smith to sing on this’, and well, this track was intended for Robert. It feels like such a pretty love-song – that’s how it turned out, in a Robert Smith way. His voice is so incredible – as soon as he starts singing there’s no way you could mix his voice up with anyone else. It’s like, ‘Jesus, Robert Smith is doing a vocal on this track!’”

ANOUK “Between These Walls”
Dutch singer Anouk is renowned for her uncompromising approach to both her music and image. She is the Netherlands’ foremost rock personality, a singer of heartfelt honesty and guts. On “Between These Walls,” her powerful cadences tighten their emotional grip around a sparse, downtempo track. It’s emotive pop with an imploring message.
CHUCK D “Access To The Excess”
A hip-hop pioneer and political firebrand described by Spike Lee as “One of the most politically and socially conscious artists of any generation”, Chuck D is nothing if not inspirational. “Access To The Excess” finds the Public Enemy frontman continuing to bring the noise and telling the world what time it is. Chuck delivers a tough critique of contemporary hip-hop’s cultural vacancy – an insistent call to action over digitised, dub-heavy beats from the Computerhell laboratory.

SOLOMON BURKE “Catch Up To My Step”
“One of the four or five people in America that actually invented soul music,” according to Tom, living legend Solomon Burke is the self-proclaimed ‘King of Rock ‘n’ Soul’, a man mountain and an evergreen R&B colossus who continues to throw down the gauntlet to all pretenders. “Catch Up To My Step” is a track bubbling over with full-blooded blues licks and hard-rocking beats combining with Burke’s larger-than-life vocal presence, proving why he’s still a formidable force to be reckoned with.

TERRY HALL “Never Alone”
The original 2 Tone hero returns to his ska roots for the first time since his all-conquering heyday with The Specials. Never Alone is a skanking roller-coaster of a tune destined for dancefloor rudeness and bearing close relation to one of Terry’s finest moments. “With Terry, I thought it would be a great mix to do something with dance music but also have that ska vibe,” says Tom. “The first time he listened to the track he really had to prevent himself singing (The Specials’) Gangsters. Then he came to Amsterdam and started singing and was like, ‘Damn I did it again!’”

ELVIS PRESLEY “A Little Less Conversation”
Prior to recording Radio JXL, Junkie XL was also writing scores for commercials, video games and movies like Blade and Resident Evil. Tom made quite a bang with his remix of Elvis' “A Little Less Conversation” for Nike's World Cup 2002 commercial. It was the first ever sanctioned Elvis remix and it set a standard that subsequent rehashes will struggle to keep. It went to #1 in 26 countries including the US and Great Britain, a feat that pushed Elvis past the Beatles for most No. 1 hits in the UK Tom adds, “And yes, without going into too much detail, I did alter the name to JXL to avoid tricky name-related questions. After all, when you're being interviewed by NBC News, people can be a little anal about the name!”

GRANT NICHOLAS “Broken”
Lead singer with world-conquering rock band, Feeder, Grant Nicholas has a fine pedigree for inspiring, emotive song writing. With the 3pm CD’s closing track, “Broken”, Grant displays himself in a different, more thoughtful light to the stadium-scale rock of his band, delivering a tender vocal over another melodic, heart-rending track with a strong emotional undertow.

SASHA “Breezer”
One of the most sought-after DJs in the world over the last decade, the man also know as Alexander Coe finally released his long-awaited debut artist album, Airdrawndagger, in 2002 to widespread acclaim. It was not without a little help from Junkie XL, whom Sasha had struck up a relationship with after picking up on Tom's “Future In Computer Hell” single in the late nineties. Breezer is a sure-fire crowd-pleaser with peak upon peak of sun-showering bliss.

Radio JXL: A Broadcast From the Computer Hell Cabin arrives in stores February 4, 2004 on KOCH Records.

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #14 on: 26 September 2013 - 05:28:30 »
2004-05-xx - BPM Magazine #53 (US) - Junkie XL feature (with Dave Gahan talking about Reload)

http://www.depeche-mode.com/forum/index.php?topic=9732.0
http://iconosquare.com/p/929725357496405945_198534034

(...)

Originally intended for The Matrix Reloaded soundtrack, "Reload," JXL's collaboration with Depeche Mode's frontman, was a "dream come true" for Tom (Holkenborg aka JXL). Following up with his club-smashing remix of Dave's own "Dirty Sticky Floors," expect more from these two in the future after Depeche Mode wrap up their next album in the studio.

Dave Gahan - "When Tom initially approached me I was working on my own album, and my first reaction was that I didn't really have time for it. I didn't really know who Tom was but I said, 'Send me something over and I'll have a listen,' and of course I really liked it.

I think what appealed to me the most was that we were collaborating in a way that wasn't about structure and arrangement, but using my voice as a texture rather than in a traditional song writing sense. I think ultimately, that's what's interesting about his album; the fact he's able to adapt his sound to fit the artist; and it's not just all these beats and someone just waffling over the top. He's actually taking on the personality of each singer and songwriter, and that's why you get that diversity. He's definitely a talented guy, and there's a lot more behind the scenes that we haven't seen yet."