Depeche Mode Television Archives Forum

Author Topic: 2015: Dave Gahan & Soulsavers - Angels & Ghosts  (Read 33603 times)

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
2015: Dave Gahan & Soulsavers - Angels & Ghosts
« on: 03 May 2015 - 15:13:04 »
This thread will contain all news items regarding Dave Gahan's second collaboration with Soulsavers.

Prologue:

Rich Machin told The Stool Pigeon in June 2012 that Gahan and Machin were still writing together whenever they found the time, meaning that a second Soulsavers album with Dave Gahan was more than likely:
We’ve a couple of songs there on something else. We just enjoy writing together, and I’m sure it’ll end up being for another record. I think we’ve both acknowledged it’s a given that we will do another record together at some point in time. When things work the way they did, you don’t just walk away from them. It may be something that was just a time and place; we may get certain songs three-quarters of the way and then be like, ‘You know what, it’s nowhere near as good as we did before, let’s just leave it’. But I don’t think that’ll be the case. The ideas we’re kicking around at the moment I think are better than anything we’ve done. And it’s because we’re really getting to know each other quite well. I certainly know him considerably better than when we started it. That was years ago now really, that’s the thing. I certainly feel a lot more in tune with him. (...) I’m sure we’ll try and do something [of a tour]. That’s one of my things about trying to do a second record; this record is great, I’m really happy with it, but it’s 45 minutes long; doing a show, the money that you have to charge people… if we’ve got two records to pull from then I’d feel a lot more comfortable about being able to charge people. We’ll be able to play for an hour-and-a-half then, I’ll feel a little bit more like we can give [people] something that’s worth coming out to see. So if we can find the time and diaries line up, then there’s no reason why we wouldn’t do something.

Rich Machin told Thisisfakediy in August 2012:
I’d like to think [that there's a chance of a Soulsavers and Dave Gahan tour]. I really enjoyed working with Dave. We’ve already started kicking some ideas around for a new record. It’s a very nice thing that we do, so I think doing a new record and doing a proper tour would make sense. I’m definitely coming more around to that idea than I maybe was earlier on. He’s a great guy and I love spending time with him as well. We had a good laugh, which is the most important thing when you go and do that.

Rich Machin told Clash Music in August 2012:
We've already started writing songs for another record," he reveals. "We kind of got leant on toward the end to turn the record in. I think if people hadn't had got involved, we would still be working now. But the thing was it was working so well that the ideas were still kind of coming so we just kind of kept at it. Even though we finished the record we were still working on some stuff. The last idea that was going backward and forward was the best thing we've done. It wasn't something to me that felt like it had run out of steam, there's many more avenues for us to go down here. I love working with him. It feels like there's much more mileage in it than what we've done so far.

Dave Gahan told Consequence of Sound in late September 2012:
I’ve got to say, I’m really looking forward to doing something again, and we actually have been doing a little bit of writing. Rich had a new son born recently, and around that time he had sent me a couple pieces of something new, and immediately I started writing again. There’s just something he does that I respond to. So, I should imagine in the future, hopefully, that there will be another record. I’m hoping around that time, once Depeche has finished what they’re doing… and that’s gonna be a while, to be honest, going on the road next year so, at least another year and a half from now. But I can see us certainly writing together during that time and finishing a record and hopefully actually be able to do some real shows after that. (...) There’s definitely going to be another record at some point, and then I feel like with a couple of records under our belt, then we may be able to do some kind of proper tour, I should imagine.

Roberto Baldi, who was an engineer for Violator, had run into Dave Gahan in NYC in April 2015 for the first time since 2007, and Dave Gahan confirmed to him that he was working on another Soulsavers record.
2017-06-30: Photobucket has disabled external image hosting, all scans will have to be re-uploaded on another site.

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
Re: 2015: Dave Gahan & Soulsavers - Angels & Ghosts
« Reply #1 on: 03 May 2015 - 15:15:24 »
2013-04-30 - Soulsavers on Twitter:

https://twitter.com/soulsavers/status/329255576125186048/photo/1

Soulsavers:
Progress. pic.twitter.com/KrPsFQZ9t4

2017-06-30: Photobucket has disabled external image hosting, all scans will have to be re-uploaded on another site.

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #2 on: 03 May 2015 - 15:17:10 »
2014-01-03 - Sonic Seducer Jahresrückblick (Germany) - Soulsavers

[Thanks to karimamilena for scanning this! Transcribed using OCR and translated by me.]

http://www.flickr.com/photos/karimamilena/sets/72157639727198945/

Soulsavers vs. Depeche Mode
Noch einmal mit Seele
Großangelegte Welttournee, das spektakuläre neue Album „Delta Machine" — im frisch zu Ende gegangenen Jahr waren Depeche Mode ebenso omnipräsent wie vielbeschäftigt. Da konnte es beinahe in Vergessenheit geraten, dass Frontmann Dave Gahan 2012 mit den britischen Soulsavers „The Light The Dead See" aufgenommen hatte eine Platte mit durchweg exquisiten Stücken zwischen Swamp-Blues, Gospel und spirituellem Songwritertum, die verdientermaBen unseren Soundcheck gewann. Kurz vor Jahresfrist riefen sich Soulsavers und der Depeche Mode-Sänger wieder ins Gedächtnis: Anfang Dezember erschien eine erweiterte Version von „The Light The Dead See", die zusätzlich eine DVD als visuelles Gegenstück enthält. Geboten sind ein Auftritt in den Capitol Offices in Los Angeles, der rührende Videoclip zu „Take Me Back Home" sowie ein ausführliches Weinkeller-Interview mit Dave und Soulsavers-Kopf Rich Machin. Ähnlich entspannt und gut aufgelegt wie in diesem waren die beiden im folgenden Gespräch. Es gibt schließlich immer was zu tun.

So steckt Rich gerade mitten im Umzug, während sich Dave noch mit Depeche Mode auf „Delta Machine“-Tour befindet. Beide blicken zufrieden auf 2013 zuruck — nicht zuletzt, da sich die erweiterte Edition von „The Light The Dead See“ endlich realisieren ließ. „Das Album liegt mir wirklich sehr am Herzen“, so Dave. „Umso schöner finde ich, dass es nun auch samt DVD vorliegt. Ich selbst hatte 2013 natürlich vornehmlich mit Depeche Mode zu tun, darum bin ich Rich extrem verbunden, dass er sich so intensiv um die Veröffentlichung bemüht hat. ‚The Light The Dead See‘ ist eine ganz besondere Platte in meiner Discographie.“
Dem stimmen wir unumwunden zu — und bedauern gleichzeitig, dass Auftritte oder sogar einer Tournee bis jetzt praktisch nicht möglich waren: „Ich hätte natürlich nichts dagegen gehabt, mit Dave auf Tour zu gehen“, lacht Rich, „aber das war aus den bekannten Gründen eben leider nicht drin. Der Auftritt, den wir auf der DVD dokumentiert haben ist dann auch der einzige, der zu ‚The Light The Dead See‘ je statt fand.“ Fast ein wenig verwunderlich angesichts des perfekte Zusammenspiels der Musiker, die zudem mit Daves Gesang harmonieren, als hätten sie nie etwas anderes gemacht. „Wenn das so wirkt, sind wir natürlich sehr stolz darauf“, so Rich hocherfreut. „Die Show wurde namlich sehr kurzfristig anberaumt, und wir hatten nur knapp zwei Tage Zeit für die Proben.“ Dave ergänzt: „Ich stieß sogar erst später dazu, so dass die Band sich nur einen Tag lang zusammen mit mir vorbereiten konnte. Eigentlich viel zu wenig Zeit für die Präsentation einer so fantastischen Platte. Doch auf der Bühne setzte sich gewissermaßen das fort, was im Studio seinen Anfang genommen hatte: Seinerzeit schrieben sich die Songs mehr oder weniger von alleine. Auch live fügten sich die Dinge wie selbstverständlich zusammen, weil zwischen mir und den Musikern auf Anhieb alles passte. So etwas ist selten."

Auch darum ein Jammer, dass der Auftritt kaum länger als eine halbe Stunde dauert. „Es war uns von Anfang an klar, dass wir keinen Anspruch auf Vollständigkeit erheben würden", erklärt Rich. „Alles sollte Hand und Fuß haben, deswegen haben wir uns für die Stücke entschieden, die in unseren Ohren live am stärksten waren. Und da wir vor lediglich 75 Zuschauern spielten, wollten wir das Konzert unbedingt der Allgemeinheit zugänglich machen." Ein ziemlicher Kontrast zu den riesigen Hallen und Stadien, die Depeche Mode seit Jahrzehnten bespielen — und für Dave gerade darum etwas Besonderes. „Die Performance war wirklich wunderbar. Eine riesige Leistung der ganzen Band, so etwas in so kurzer Zeit auf die Beine zu stellen", lobt er. „Natürlich genieße ich das Touren mit Depeche Mode sehr, doch mit Soulsavers war plötzlich alles ganz anders: eine sehr intime Show in einer vergleichsweise winzigen Location. Und ich muss zugeben, dass es mir anfangs sogar etwas zu intim war. Ich bin es einfach nicht mehr gewohnt, vor weniger als 100 Leuten in einem Raum aufzutreten, wo das Publikum kaum einen Meter vor der Bühne steht. Doch Rich und der Rest der Band haben mir den Rücken freigehalten, so dass ich schon nach kurzer Zeit vollkommen in den Songs aufging." Nicht dass das mit Depeche Mode anders gewesen wäre, wie die weithin ausverkaufte „Delta Machine"-Tour zeigt, mit der die Band noch ins neue Jahr hinein Fans rund um die Welt begeistern wird. „Natürlich war 2013 ganz fantastisch", freut sich Dave. „Wir sind jetzt seit mehr als sechs Monaten unterwegs, und das war noch lange nicht das Ende — außerdem werden auch immer wieder Zusatzkonzerte angesetzt. Wir sind sehr froh darüber, dass ‚Delta Machine' vom Publikum so positiv aufgenommen wurde. Dass nun auch die Soulsavers-DVD erscheint, ist für mich ein sehr schönes Sahnehäubchen auf einem hervorragenden Jahr." Auch Rich und sein Bandkollege Ian Glover waren in den vergangenen zwölf Monaten alles andere als untätig, obwohl bei Soulsavers weder ein neues Album noch eine Tournee anstanden. „Ian und ich haben praktisch das ganze Jahr lang Songs geschrieben", resümiert der Brite. „2013 war für uns also weitaus produktiver, als es zunächst den Anschein haben mag. Im Grunde könnten wir sofort im Januar ins Studio gehen und mit den Aufnahmen beginnen. Uns schweben bereits einige sehr interessante Gastmusiker vor, was sich hoffentlich sehr bald konkretisieren wird." Nun waren Soulsavers vor „The Light The Dead See" mehrheitlich als Act bekannt, der sich auf Downbeat, Trip-Hoppiges und die alternativ-düstere Seite von Dance-Musik konzentriert, bevor die Zusammenarbeit mit Dave in eine organischere Richtung wies. Tendiert Rich eher dazu, diesen Stil beizubehalten oder zu den Wurzeln zurückzukehren? „Beide musikalischen Inkarnationen von Soulsavers haben es mir sehr angetan", überlegt der Engländer. „Im Moment sieht es so aus, als würde das nächste Album eine Kombination aus beidem werden: Dunkle Grooves auf der einen Seite, bluesige und sakrale Elemente auf der anderen." Zu Letzterem würde jedenfalls passen, dass Musiker wie der Soundtrack-Komponist Daniele Luppi oder der Neoklassik-Pianist Dustin O'Halloran immer wieder auf Soutsavers-Platten auftauchen. „Gut möglich, dass wir 2014 zweigleisig fahren werden. Neben einem regulären Album ist eine instrumentale EP zusammen mit Daniele und Dustin geplant, die voraussichtlich schon im Frühjahr erscheinen wird. Ich vermag zwar noch nicht zu sagen, ob diese auch unter dem Namen Soulsavers taufen wird — aber das finde ich auch nicht so wichtig. Hauptsache, das Resultat stimmt." Wobei die interessanteste Frage natürlich lautet, ob sich auch die Zusammenarbeit mit Dave als Sänger wiederholen wird. „Wir haben eigentlich gar keine andere Wahl, wenn wir mit Dave auf Tour gehen wollen, da er sich dafür ein größeres Repertoire ausbittet", schmunzelt Rich. „Wir werden also vermutlich ein zweites Album mit ihm machen müssen. Aber im Ernst: Natürlich ist es sehr viel besser, Live mehr als zehn Stücke zu haben. Und das werden wir bald, denn die nächste Platte mit Dave ist bereits angedacht." Der Depeche Mode-Frontmann stößt ins gleiche Horn: „Ich stehe ständig mit Rich in Kontakt. Er hält mich immer auf dem Laufenden, was neue Songs und Ideen betrifft, bei denen ich ins Spiel kommen könnte", berichtet er. „Sicher arbeitet Rich mit sehr vielen verschiedenen Künstlern wie zum Beispiel Mark Lanegan zusammen, und es passen längst nicht alle seine Kompositionen zu meiner Stimme. Er legt mir aber stets die Songs zur Seite, von denen er denkt, dass wir zusammen etwas aus ihnen machen können. Der Ärmste - ich fürchte, er braucht viel Geduld mit mir, da mein Terminkalender so voll ist. Aber ,The LightThe Dead See' wird ganz sicher keine einmalige Sache bleiben — wenn alles so läuft, wie wir es uns vorstellen, dürfte ein neues Soulsavers-Album mit meinem Gesang etwa im Frühjahr 2015 erscheinen." Doch Rich ist wie bereits erwähnt beschäftigt genug - wohl wissend, dass die nächste Platte mit Dave früher oder später kommen wird. „Mir ist vollkommen klar, dass Depeche Mode seine Hauptband ist und er ihr alle anderen Projekte unterordnet. Auch mir gefiel ‚Delta Machine' übrigens sehr gut, wobei man mich lustiger Weise immer wieder fragt, ob ich nach ,The Light The Dead See' einen Soulsavers-Einfluss darauf erkenne." Er schüttelt den Kopf: „Über solche Dinge mache ich mir überhaupt keine Gedanken. Meine Lieblingssongs auf dem Album sind ‚Angel' und ,Broken', und die haben ja praktisch nichts mit unserer Musik zu tun." Ansonsten favorisierte Rich 2013 eher Nicht-Elektronisches: „Großartig fand ich die Alben von Chelsea Wolfe und Julianna Barwick — sehr gute Sängerinnen und schön düstere Folk-Songs. Auch ,Psychic' von Darkside fand ich interessant, da dort Listening-Elektronik auf Gitarren traf. Mein Highlight war jedoch ,Dream River' von Bill Callahan — er ist der beste Singer-Songwriter, den ich zurzeit kenne."

Apropos Singer-Songwriter — diese Richtung scheint auch für Dave immer attraktiver zu werden. Zuletzt gastierte er nach Soulsavers nämlich auf „Low Guns" als Sänger, einem sehr streicherintensiven akustischen Stück der Briten SixToes. „Der Song gefiel mir spontan sehr gut — wahrscheinlich weil ich eine große Ähnlichkeit zu ,The Light The Dead See' darin sehe. Da aber direkt danach Depeche Mode wieder aktuell wurden, blieb es mit SixToes leider bei einer Stippvisite." Und wenn sich die „Delta Machine"-Tour im Frühjahr dem Ende zuneigt, denkt Dave eigenen Angaben zufolge gar nicht daran, sich sofort wieder in die Arbeit zu stürzen. „Ich werde dann mit kurzen Unterbrechungen fast ein Jahr nicht zu Hause gewesen sein", gibt er zu bedenken. „Ich glaube, da ist es nur zu verständlich, wenn ich erst einmal Zeit mit meiner Familie verbringen will. Ich freue mich schon wahnsinnig darauf, wieder mit meiner Tochter Basketball zu spielen und viel mit meinem Sohn zu unternehmen — und meine Frau kann ich gar nicht genug dafür bewundern, wie sie während meiner Abwesenheit den Laden schmeißt. Aber wie ich mich kenne, werde ich nach einiger Zeit auch wieder große Lust auf neue Musik bekommen und dann geht es weiter." In erster Linie vermutlich mit Soulsavers — erwarten wir also in etwa einem Jahr eine Platte, die „The Light The Dead See" qualitativ in nichts nachstehen wird. Und bis dahin sollten alle mit kurzem Musikgedächtnis nicht nur wieder einmal Songs wie „Take Me Back Home" oder „Presence Of God" auflegen, sondern sich Soulsavers mit der erweiterten Version des Albums auch visuell ins Wohnzimmer holen. Denn Vorfreude ist bekanntlich die schönste Freude.

Thomas Pilgrim
Foto: Steve Gullick

Translation:

Soulsavers vs. Depeche Mode
Once again with soul
Large-scale world tour, the spectacular new album "Delta Machine" - in the recently ended previous year, Depeche Mode were as omnipresent as they were busy. It was almost forgotten that frontman Dave Gahan had released a record in 2012 with the British Soulsavers called "The Light The Dead See" with consistently exquisite pieces ranging from swamp blues, gospel and spiritual songwriting, which fully deservedly has won our Soundcheck. Shortly before the end of the year, Soulsavers and the Depeche Mode singer were brought back into memory: in early December, an extended version of "The Light The Dead See" appeared, which also includes a DVD as a visual counterpart. What is present is an appearance at the Capitol Studios in Los Angeles, a touching video for "Take Me Back Home" and a elaborated wine cellar interview with Dave and Soulsavers-head Rich Machin. Similarly relaxed and in a good mood as in that interview were the two in the following conversation. After all, there is always something to do.

Like for instance, Rich is the middle of moving, while Dave is still on "Delta Machine" tour with Depeche Mode. Both happily look back on 2013 - not in the least because the extended edition of "The Light The Dead See" was finally realised. "I hold the album really close to my heart", says Dave. "And so, I'm even more glad that it is now available on DVD also. As for myself, I of course was in 2013 mostly busy with Depeche Mode, so I'm extremely grateful that Rich has worked so hard on releasing it. 'The Light The Dead See' is a very special record in my discography."
So we agree openly - and regret at the same time, that until now performances or even a tour were not possible in practice: "Of course I would not have minded to go on tour with Dave," laughs Rich, "but that was, for the obvious reasons, just not possible. The performance that we have documented on the DVD is subsequently also the only one to have ever taken place for 'The Light The Dead See'." It is almost a bit of a wonderful display of perfect interplay between the musicians harmonising with Dave's singing, as if it's all they ever did. "If it's like that, then of course we are very proud," said a delighted Rich. "Actually, the show was scheduled at a very short notice, and we only had about two days for the soundchecks." Dave adds: "I ​​arrived even later, so the band could only practice with me for one day. It was actually far too little time for a presentation of such a fantastic record. But on stage, that which had started in the studio, eventually continued on stage: At one time, the songs more or less wrote themselves. Live, also, the songs fit together as usual, because, at once, it all came together between me and the musicians. Such a thing is rare."

It's also a pity that the performance takes no longer than half an hour. "It was clear to us from the beginning that we would not be able to have a complete show," says Rich. "It should all make sense, so we opted for the tracks that sounded most live in our ears. And since we played in front of only 75 viewers, we definitely wanted to make the concert available to the general public." Quite a contrast to the huge arenas and stadiums, in which Depeche Mode have been playing for decades - and for that very reason, this was something special for Dave. "The performance was really wonderful. A huge accomplishment of the whole band to put something like this together in such a short time," he says. "Of course I enjoy the tours with Depeche Mode very much, but with Soulsavers everything was suddenly completely different: a very intimate show in a comparatively tiny location. And I must admit that at first it was even a little too intimate for me. I'm just not used to performing in front of less than 100 people in a space where the audience is barely one meter in front of the stage. Yet Rich and the rest of the band were very supportive the whole time, so I completely got lost in the songs after a short while." Not that it would have been any different with Depeche Mode, as the widely sold-out "Delta Machine" tour demonstrates, with which the band will still impress fans around the world well into the new year. "Of course 2013 was fantastic," Dave says excitedly. "We've been on the road for more than six months, and that is still not the end - also because of repeatedly adding additional concerts. We are very pleased that 'Delta Machine' was positively received by the audience. The fact that the Soulsavers DVD will now be released is for me a very nice icing on the cake of an excellent year." Even Rich and his bandmate Ian Glover were anything but idle in the past twelve months, although Soulsavers neither have a new album nor tour planned. "Ian and I have basically been writing songs all year long," says the Briton. "2013 was for us far more productive than it might seem at first. In principle, we should go into the studio in January immediately and begin recording. We already attracted some very interesting guest musicians, which will hopefully substantiate very soon." So, before "The Light The Dead See", Soulsavers were mostly known as an act aiming their focus on down beat, triphop and the alternative-dark side of dance music, before working with Dave in a more organic direction. Will Rich tend to maintain this style or go back to the roots? "Both musical incarnations of Soulsavers have pleased me very much," muses the Englishman. "At the moment, it looks as if the next album will be a combination of both. Dark grooves on one side, bluesy and sacred elements on the other." With regards to the latter, that would in any case fit musicians like soundtrack composer Daniele Luppi - or neo-classical pianist Dustin O'Halloran, who keep popping up on Soutsavers records. "It's quite possible that we will do a double record in 2014. In addition to a regular album, an instrumental EP has been planned together with Daniele and Dustin, which is expected to appear in spring already. But I can not yet say whether this will be baptised under the name Soulsavers - but I think that this is not so important.The main thing is that the result is good." To which the most interesting question of course is whether the cooperation with Dave as a singer will be repeated. "If we want to go on tour with Dave, we really have no other choice but to create a larger repertoire," smiles Rich. "So we will probably have to make a second album with him. But seriously: of course it is much better to have more than ten tracks live. And we will have that soon, because the next record with Dave is already being considered." The Depeche Mode frontman sings the same tune: "I have been in constant contact with Rich. He keeps me up-to-date concerning new songs and ideas where I could come into play," he says. "Sure, Rich does collaborate with many different artists such as Mark Lanegan, and my voice does not always fit all of his compositions. But he always puts the songs aside for me of which he thinks that we can make something out of them together. The poor soul - I'm afraid he is going to need having a lot of patience with me, because my schedule is so full. But 'The Light The Dead See' is certainly not a one-time-thing - if everything goes the way we imagine it to be, a new Soulsavers album with my vocals should appear approximately in spring 2015." But Rich is, as mentioned, busy enough already - knowing that the next record with Dave will come sooner or later. "I am fully aware that Depeche Mode is his main band and that he assigns all other projects as having subordinate priority. I very much liked 'Delta Machine' also, of which, funnily enough, people always ask me if I recognise a Soulsavers influence now that 'The Light The Dead See' is out." He shakes his head: "I do not think about such things. My favourite songs on the album are 'Angel' and 'Broken', and those have practically nothing to do with our music." Other 2013 favourites of Rich are rather non-electronic: "I loved the albums by Chelsea Wolfe and Julianna Barwick - very good singers and pretty gloomy folk songs, too. I also thought Psychic by Dark Side was interesting, because you get to hear Listening-electronica on guitars. My highlight, however, was Dream River by Bill Callahan - he's the best singer-songwriter whom I currently know."

Speaking of singer-songwriters - this direction seems to be getting more attractive for Dave also. Because most recently, after Soulsavers, he guested "Low Guns" as a singer, a very intense string-acoustic piece by the British SixToes. "I spontaneously very much enjoyed the song - probably because I saw a great similarity with 'The Light The Dead See' in it. But since Depeche Mode are currently touring, it will unfortunately remain a short visit with SixToes." And once the "Delta Machine" tour will come to an end in spring, Dave claims to have absolutely no intention of rushing right back into work. "By that time, I will not have been at home for almost a year, apart from a few short breaks", he points out. "I think it is only understandable that I will want to spend time with my family. I'm very much looking forward to playing basketball with my daughter again and to do a lot with my son - and my wife, I can not say too often how much I admire the way she runs the household during my absence. But, knowing me, I'll get a big thirst for new music again after some time and then it will continue." First and foremost, probably with Soulsavers - we therefore expect a record in about a year that will be in no way inferior to the quality of "The Light The Dead See". And until then, everyone who has a history with music will not play songs like "Take Me Back Home" or "Presence Of God" again without first visually bringing out Soulsavers' extended version of the album into their living room too. Because anticipation is, as they say, the greatest pleasure.

Thomas Pilgrim
Photos: Steve Gullick

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #3 on: 03 May 2015 - 15:18:20 »
2014-08-27 - Heepro (France) - 9 questions to… Soulsavers

http://heepro.wordpress.com/2014/08/27/9-questions-to-soulsavers/

Soulsavers has always been evolving since their first album in 2003. Though they started as an electronic duo, some people will actually think they are a rock band. With guest vocalists and musicians such as Mark Lanegan, Mike Patton or Jason Pierce, they can’t be totally wrong. So when Dave Gahan collaborated to The Light The Dead See instead of making a third solo album, Soulsavers were only confirming they were already a huge thing.
Rich Machin accepted to tell us more about himself and his band, which will release a whole new studio album next year, hopefully with some surprises.

(...)

H : Among all your work, what album would you like to mention in particular ?
RM : Well, probably the demos for our new record that we’re working on now. I’d always much rather have on my mind what I’m doing next/going forward than reminiscing over things I’ve done in the past. I have very little time for nostalgia.

H : Do you consider The Light The Dead See, with Dave Gahan singing ten of the twelve songs, a turning point in Soulsavers’ career ? Why (not) ?
RM : I guess so. It was the end of a chapter. I think it was the point where we’d come full circle from where we started out. Our first record was 100% fully programmed with no live instruments at all, and then with each record we learned more from the last & integrated more live/real instruments into each record. This reached its end with ‘The Light The Dead See’ which was 100% live instrumentation with no programming. Completing the circle. Now I feel more comfortable moving forward, we can do what we want & how we want, programming or live.

(...)

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #4 on: 03 May 2015 - 15:23:24 »
2015-01-06 - The Soulsavers on Instagram:

The Soulsavers had posted a message saying: "Back to work then... All those dials aren't going to move from zero on their own." For a certain reason, all Depeche Mode fans believed that this "work" implied another collaboration with Dave Gahan. So the next day, they wrote a comment below this message.]

https://instagram.com/p/xedpD0GjSW/

Thesoulsavers:
Please don't jump to any conclusions.
Yesterday was first day back in 'the office' after the holidays.
THIS WEEK we are finishing up and tweaking mixes on our instrumental record we've been working on.
Yes there are other projects lined up.
This year is fully loaded with things we're excited about - but there is no rush.
It's really cool that people are looking forward to new music & I'm super grateful.
But when myself, Mark Lanegan, Dave Gahan, Josh Haden, Keith Richards, Ray Charles & Nina Simone are ready to talk about what we are all doing next, we promise to let you know.
It won't be long, but right now we need to get our shit together, heads down & work on some music.
Thanks for the support, it means a lot.
Best wishes for 2015

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #5 on: 03 May 2015 - 15:23:44 »
2015-01-13 - Sean Read on Twitter:

https://twitter.com/FamousTimes/status/555044667482710016

"Started work recording my parts for the new Soulsavers / Dave Gahan album today @soulsavers @depechemode #dontfuckup"

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #6 on: 03 May 2015 - 15:24:45 »
2015-03-25 - 6 Days From Tomorrow (UK) - An Interview With the Soulsavers, Pt.2

http://www.6dft.net/2015/03/25/an-interview-with-the-soulsavers-pt-2/

(...)

Any plans to work with any previous collaborators in the near or distant future?
(...)
I’ve actually already been doing quite a lot of work with Dave [Gahan] recently on a new project.
I don’t think that’s any secret. Sadly we live in an age of social media, where a small rumour causes speculation to explode.
But at the moment there’s really nothing to tell still. I’m not sure if we have even decided on what that project is going to be yet. It’s a comfortable progression on from what we did on the Soulsavers record.
Our schedules have definitely synced up better this time around. Last time it clicked creatively between us very, very quickly & naturally. Dave had already got studio time booked in with Depeche Mode and then a long tour lined up after that, but we kinda knew we wanted to pick up working on something when that was done. It was something we talked about and felt had a great vibe that had a future, which is why I’m not really sure what the project is. It felt like we wanted to do something more than Dave be just guest on one of my records. He’s got a really strong idea and opinion on what the whole thing should sound like – so it makes sense to start something as a new project moving forward.
This time around we’ve got more open diaries so we can take our time, get a record out later this year or maybe early next year and then have enough material to get out there and play some shows. Were not in any rush this time, which is nice. But at the moment there’s not much else to tell. It all sounds great, were having a lot of fun and it’ll all come together in its own time.

(...)

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #7 on: 03 May 2015 - 15:26:56 »
2015-05-03 - Thesoulsavers on Instagram:

https://instagram.com/p/2NGsPLGjT8/

Anyone who knows how much i love Hendrix will have a handle on how much i'm enjoying going to work at the moment.

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #8 on: 20 May 2015 - 01:00:30 »
2015-05-19 - Thesoulsavers on Instagram:

https://instagram.com/p/23f3nkGjZH/

Road test.

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #9 on: 02 June 2015 - 23:59:30 »
2015-06-02 - Thesoulsavers on instagram:

https://instagram.com/p/3Z1pHyGjRO/

First worked here in 2009.
Studio 2 was then & is still now the best sounding room I've ever been in. Always good times.

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #10 on: 07 June 2015 - 16:28:22 »
2015-06-05 - Thesoulsavers on instagram:

https://instagram.com/p/3jP8aVGjfu/

The guitars can always be louder.

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #11 on: 31 August 2015 - 16:04:22 »
2015-08-28 - Song titles on BMI.com:

[I broke this story in this Facebook group: https://www.facebook.com/groups/depechemodeclassicfansphotosandvideos.]

Dave Gahan has finished recording his second album with Soulsavers. Music royalty website repertoire.bmi.com, which lists all songs written by all artists, has already added the song titles of his new songs, at least since August 19th. The songs are credited to Dave Gahan, Rich Machin, and Ian Glover. Here are the songs of his upcoming album, in alphabetical order:

ALL OF THIS AND NOTHING
ANGELS AND GHOSTS
DON'T CRY
LAST TIME
LATELY
MY SUN
ONE THING
SHINE
TEMPTED
YOU OWE ME

An official press release should be imminent.

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #12 on: 31 August 2015 - 16:06:57 »
2015-08-29 - Soulsavers on Instagram:

https://instagram.com/p/69kgVfGjZQ/

Working Saturdays.
Although if I believed everything I read on social media I don't need to be here today and can go home...
#speculation #drumlove

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #13 on: 02 September 2015 - 18:32:10 »
2015-09-02 - HOME - Dave Gahan to play in Paris in November?

http://www.depeche-mode.com/2015/09/02/dave-gahan-to-play-in-paris-in-november/
http://www.byzegut.fr/2015/09/dave-gahan-en-solo-paris-la-cigale-en.html
https://twitter.com/LeDriveRTL2/status/638725615428993024
https://twitter.com/LeDriveRTL2/status/641625238942392320

French RTL2 radio host Francis Zégut posted a short but interesting question on his blog, which, even if you don’t speak French, you can still understand:

“Dave Gahan en solo, Paris La Cigale en novembre ?”

Normally we don’t pay attention to such rumours, but it just so happens that Zégut also announced the Depeche Mode gigs in Paris in 2009 and 2013 about a month before they were officially announced. RTL2 tweeted the info about an upcoming gig at La Cigale too, but they are stating that it’s Depeche Mode who is going to perform. Hmm, I doubt that. But if a Soulsavers gig at that venue does turn out be true, then it’s no surprise. Not only have been small hints of a new album been emerging for some time now, but they also have been stating since 2012 that they’d love to tour, but they did not have the time. Maybe more dates are to come, who knows?

Update: RTL2 has just tweeted (September 9th) that they got a correction and confirmation from the record label, stating that Soulsavers (plus Dave Gahan) will play at Le Cigale in November.

Offline Angelinda

• Assistant
  • Damaged People
« Reply #14 on: 09 September 2015 - 20:00:08 »
2015-09-07 - Sony Music Germany - Countdown

http://www.sonymusic.de/countdown
https://twitter.com/sonymusicde/status/640908182907432960

Der Countdown beginnt...für was?! Streng geheim! Bis Do. gibt's täglich einen neuen Hinweis.

...

Der eine lebt in Lower Manhattan in New York, der andere im britischen Stoke-On-Trent. Irgendwo im Mailverkehr dazwischen entstanden die neun, fantastischen Songs des neuen Albums. Darunter auch die erste Single, die es IN DREI TAGEN zu hören gibt!

...

Es ist der Beginn des zweiten Kapitels einer der ambitioniertesten Kollaborationen des neuen Jahrtausends: nachdem Soulsavers-Mastermind Rich Machin 2012 in usammenarbeit mit Depeche Mode-Frontmann Dave Gahan das gefeierte Album „The Light The Dead See“ veröffentlicht hatte, erscheint am 23. Oktober 2015 nun mit „Angels & Ghosts“ endlich der heiß ersehnte Follow-Up. Das Lyric-Video könnt ihr ab sofort bei VEVO finden. Für die Hook einfach hier klicken: [snippet]